Arbejdsområder
Mette Friis-Hansen har bred erfaring med at koordinere interventionsstudier om dagtilbud og skoler samt familierettede indsatser. Studierne har til formål at skabe ny viden for praktikere. Mette Friis-Hansens tidligere beskæftigelse som pædagog medvirker til, at hun har stor indsigt i, hvad der i praksis kan gøre en forskel.
Metoder
Mette Friis-Hansen arbejder med at koordinere randomiserede, kontrollerede studier (RCT). Hun har også stor erfaring med at gennemføre spørgeskemaundersøgelser og interviews blandt forskellige respondentgrupper, men særligt på folkeskoleområdet.
Baggrund
Mette Friis-Hansen er uddannet pædagog og Cand. Pæd. i pædagogisk sociologi fra Aarhus Universitet i 2009. Tidligere har Mette Friis-Hansen i 9 år arbejdet som pædagog i en integreret institution på 0-6-årsområdet, inden hun tog sin kandidatgrad. Hun har herefter været ansat som forskningsassistent på Aarhus Universitet ved Institut for Uddannelse og Pædagogik. Her bidrog Mette Friis-Hansen blandt andet til gennemførelse af flere RCT på uddannelsesområdet.
Mette Friis-Hansen blev ansat på SFI (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd) i 2012, som senere blev til VIVE. Her har hun primært beskæftiget sig med koordinering og gennemførelse af dataindsamlinger i RCT på uddannelses- og familieområdet.