Mine primære arbejdsopgaver
Jeg arbejder med forskning og analyser inden for børn og unges sundhed og trivsel – særligt psykosocial trivsel. Herudover har jeg fokus på valid måling af psykosociale begreber gennem skalavalidering og er involveret i gennemførelsen af spørgeskemaundersøgelser.
Jeg er aktuelt projektleder på SPOR – Børns udvikling og trivsel gennem livet. SPOR er en stor ny forløbsundersøgelse, der bygger på et webbaseret spørgeskema, og hvor mere end 30.000 småbørnsfamilier deltog for første gang i 2017-2018. Vi planlægger at følge børnenes trivsel og velfærd op gennem livet.
Metoder
Jeg arbejder med kvantitative metoder og har stærke kompetencer inden for socialepidemiologiske analyser, skalavalidering (primært Rasch-modeller) og systematiske reviews. Herudover har jeg mere end 10 års erfaring med surveys og spørgeskemadata relateret til børn og unge – herunder udvikling, validering samt valg af items og måleinstrumenter.
Baggrund
Jeg er kandidat og ph.d. i folkesundhedsvidenskab fra Københavns Universitet og har siden 2004 arbejdet med forskning i børn og unges sundhed og psykosociale trivsel, med 10 af årene i universitetsregi (KU og Statens Institut for Folkesundhed, SDU). Jeg har siden 2014 været ansat på SFI (nu VIVE).
Min erfaring med børn og unges psykosociale trivsel samt gennemførelse af surveys stammer blandt andet fra flere store spørgeskemaundersøgelser og databaser. Aktuelt som projektleder på VIVEs forløbsundersøgelse SPOR samt med tilknytning til forløbsundersøgelsen Børn og Unge i Danmark. Gennem tidligere ansættelser fra Skolebørnsundersøgelsen – den danske del af det internationale tværsnitsstudie Health Behaviour in School-aged Children (HBSC), som jeg var tilknyttet i 10 år, samt Databasen Børns Sundhed (begge hjemmehørende på Statens Institut for Folkesundhed, SDU).
Min ph.d. handlede om psykologisk fremmedgørelse og sammenhængen med helbredsrelaterede udfaldsmål blandt store skolebørn. Her udviklede og validerede jeg spørgeskemabaserede skalaer til måling af psykologisk fremmedgørelse.