Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Nyhed 19. NOV 2024
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Ledelse og implementering, Socialområdet

Magtanvendelser er faldet på botilbud, der har arbejdet med særlig metode

  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Ledelse og implementering, Socialområdet
Grafik: Hanne Bang Christensen/VIVE
Efter implementeringen af LA2u på botilbuddene oplever medarbejderne, at deres engagement i arbejdspladsen er steget.
  • Anika Liversage

    Professor MSO

    33 48 08 57
    ani@vive.dk
  • Thilde Baden Rasmussen

    Kommunikationskonsulent

    20 65 53 62
    tbra@vive.dk

Borgerne og medarbejderes trivsel er steget, og antallet af magtanvendelser er faldet på otte botilbud, der har arbejdet med metoden LA2u de seneste to år. Metoden fokuserer blandt andet på borgerens oplevelser af trivsel og tryghed samt på deres ønsker, håb og drømme.

Mange botilbud for mennesker med udviklingshæmning har udfordringer med voldsomme episoder, udadreagerende adfærd og dårlig trivsel. For at imødegå disse problemer har otte botilbud afprøvet metoden LA2u (Low Arousal 2 – understøttet). Evalueringen viser positive resultater.

Det er ganske markant, hvordan antallet af magtanvendelser på botilbuddene i projektet er faldet. Det ser ud til, at botilbuddene har fået fat i nogle rigtig gode greb.
Anika Liversage, professor MSO

”Det er ganske markant, hvordan antallet af magtanvendelser på botilbuddene i projektet er faldet. Det ser ud til, at botilbuddene har fået fat i nogle rigtig gode greb,” siger Anika Liversage, professor MSO, VIVE.

Helt konkret er antallet af magtanvendelser faldet fra 172 magtanvendelser årligt på de otte botilbud tilsammen før projektet til 49 årlige magtanvendelser under den toårige projektperiode, hvor LA2u er blevet implementeret på botilbuddene.

Bedre trivsel blandt borgere og medarbejdere

Resultaterne viser også, at der er sket en markant forbedring i trivslen blandt både borgere og medarbejdere på botilbuddene. Medarbejderne vurderer, at deres borgere er blevet mindre udadreagerende, efter at botilbuddet er begyndt at arbejde efter principperne i LA2u.

Medarbejderne oplever selv, at deres engagement i arbejdspladsen er steget, og at de har fået en bedre relation til deres nærmeste leder. De er også mindre stressede og oplever, at kravene til dem er mindre modstridende, efter de er begyndt at arbejde efter LA2u.

”I LA2u prøver man at sætte sig i borgerens sted og ser verden fra borgerens synspunkt. Det kan være en udfordrende opgave, når man arbejder med borgere, der har et meget begrænset verbalt sprog, men den store fokus på forståelse og på trivsel ser ud til at bære frugt,” siger Anika Liversage.

Lokal tilpasning af LA2u på bostederne

I implementeringen har botilbuddene hver især tilpasset LA2u deres egne behov, hvilket har ført til en udvikling af metoden. For eksempel har tilbuddene lavet såkaldte trivselstavler, som medarbejderne hver dag bruger til at vurdere borgernes trivsel ved hjælp af farver, alt efter om borgerne befinder sig i trivsel, sårbar trivsel eller mistrivsel.

”Tavlerne sikrer, at medarbejderne hver dag diskuterer trivslen hos hver eneste borger og tilrettelægger dagens arbejde herefter. Den tilgang ser også ud til at have haft en positiv effekt på samarbejdet, samtidig med at den giver en mere ensartet tilgang i arbejdet, som kommer borgerne til gavn,” forklarer Anika Liversage.

Evalueringen viser, at de bedste resultater er opnået på de botilbud, hvor arbejdsmiljø og var udfordret til at starte med, mens der ikke ses samme positive udvikling på botilbud, der i forvejen havde god trivsel blandt medarbejderne.

VIVE har udarbejdet evalueringen for Bolig- og Socialstyrelsen, som står bag projektet.

Hvad er LA2u?

Metoden LA2u bygger på principper fra Low Arousal, rogivende pædagogik og en recovery-orienteret tilgang, hvor borgernes oplevelser af trivsel og tryg­hed samt deres håb, ønsker og drømme er i fokus. Centralt i arbejdet er en afdækning af borgernes ”indefra-perspektiv”. I nogle tilfælde er kommunikationen imellem borger og medarbejdere så vanskelig, at medarbejderne i stedet samarbejder om at formulere et ”tilstræbt indefra-perspektiv”, som er deres bedste bud på, hvordan verden ser ud fra en borgers perspektiv. I LA2u arbejder man endvidere med tre former for planer: Trivselsplaner, tryghedsplaner og læringsplaner. Her samles hele organisationens viden om den enkelte borger. Det er dermed redskaber, hvor borgere og fagprofes­sionelle kan samarbejde om at forebygge og håndtere udadreagerende adfærd samt reflektere over voldsomme episoder og undersøge, hvordan man kan forhindre, at de opstår igen.

Læs rapportens hovedresultater
Læs videnshæfte
Download rapporten

Relateret indhold

Rapport
14. DEC 2023

Forebyggelse af magtanvendelser på botilbud for mennesker med udviklingshæmning

  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Ledelse og implementering, Socialområdet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev