Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Nyhed, ­31. oktober 2019

Udsatte borgere er tilfredse med Jobcenter København

Udsatte borgere er generelt tilfredse med Jobcenter København. De er særligt tilfredse med deres seneste samtale i jobcenteret, med oplevelsen af at blive inddraget af sagsbehandleren og muligheden for at spørge om ting, de er i tvivl om eller ikke forstår. Det viser VIVEs interviewundersøgelse af 186 udsatte borgere.

Beskæftigelse, Kommune, Ledige, Overførselsindkomst
Download rapporten Udsatte borgeres oplevelse af Jobcenter København
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Reglerne på beskæftigelsesområdet kan opleves som uretfærdige og firkantede, men borgerne føler sig generelt godt behandlet i Jobcenter København. Tilfredsheden skyldes især, at borgerne føler sig taget seriøst og mødt med forståelse.

Det viser en undersøgelse blandt 186 udsatte borgere, som VIVE har udført for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune. De interviewede har alle udfordringer ud over ledighed og tilhører ledighedsgrupperne aktivitetsparate over og under 30 år, borgere i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, sygedagpengemodtagere og borgere i jobafklaringsforløb.

Stor tilfredshed med seneste samtale

VIVEs analytiker Line Mehlsen har stået i spidsen for undersøgelsen, der overordnet tegner et positivt billede af, hvordan udsatte borgere oplever deres møde med Jobcenter København:

Hun fremhæver, at hele 86 procent af de interviewede er meget tilfredse eller tilfredse med deres seneste samtale i jobcenteret, og 77 procent føler sig meget godt eller godt behandlet i jobcenteret. 82 procent oplever, at sagsbehandleren inddrager dem, og 76 procent ved, hvad der skal ske indtil næste samtale. Endelig svarer 87 procent, at de kan spørge deres sagsbehandler til råds, hvis der er noget, de er i tvivl om eller ikke forstår, siger Line Mehlsen.

Kun 49 procent oplever fremdrift i deres sag

Med til det generelt positive billede hører dog, at kun knap halvdelen af de udsatte borgere oplever, at der er fremdrift i deres forløb i jobcenteret.

De borgere, der oplever fremdrift, fremhæver, at jobcenteret giver dem relevante tilbud og hjælper dem videre. Særligt virksomhedspraktik nævnes som noget, der bidrager til en oplevelse af fremdrift. De borgere, der ikke oplever fremdrift, forklarer det med, at de hele tiden skal starte forfra – at de bevæger sig i cirkler. Nogle borgere forklarer den manglende fremdrift med deres egen helbredssituation eller udfordringer i deres privatliv. Hvis borgeren eksempelvis skal udredes i sundhedsvæsenet, kan det give oplevelsen af at befinde sig i en venteposition.

”Mange af dem, vi har talt med, har været i systemet i rigtig mange år. Vores statistiske analyser viser, at jo ældre borgerne er, og jo længere, de har været ledige, desto lavere er deres oplevelse af fremdrift i deres forløb. På den baggrund er det måske ikke den store overraskelse, at kun 49 procent oplever fremdrift i deres forløb. Men derfor har jobcentrene stadig en opgave med at sikre, at der er fremdrift i de udsatte borgeres forløb – og at de ikke oplever, at de hele tiden skal starte forfra,” lyder det fra Line Mehlsen.

Undersøgelsen skal efter planen gentages i 2020 og 2021, så det bliver muligt at følge udviklingen af de udsatte borgeres oplevelse af jobcenteret.

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 10. februar 2023 Borgeroplevelser af Jobcenter København, 2022
Rapport, 2. marts 2022 Borgeroplevelser af Jobcenter København, 2021
Nyhed, 16. marts 2021 Ledige københavnere er overordnet tilfredse med jobcenteret
Rapport, 16. marts 2021 Borgeroplevelser af Jobcenter København 2020
Rapport, 31. oktober 2019 Udsatte borgeres oplevelse af Jobcenter København
Læs også
  1. Gå hjem-møde i Aarhus

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  2. Gå hjem-møde i København

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  3. Nyhed

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  4. Nyhed

    Landdistrikterne i den kommunale økonomi – afspejles de i økonomiaftaler og udligning?

  5. Rapport

    Visitationsprocesser på ældreområdet kan være unødigt bureaukratiske

  6. Kronik

    Frisættelse fra regler skaber energi i kommunerne

  7. Blogindlæg

    Video- og lydmonitorering kan give mere skånsom støtte og pleje

  8. Rapport

    Specialundervisnings- og støttebehov i Haderslev Kommune

  9. Nyhed

    Organizational narratives in rehabilitation-focused dementia care — negotiating identities, interventions and personhood

  10. Kronik

    Eksperter: En gruppe danskere har været ekstremt svær at hjælpe i arbejde

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os