Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Nyhed, ­2. september 2020

Elever med højt skolefravær får en dårligere afgangseksamen

Højt skolefravær giver dårligere resultater ved folkeskolens afgangseksamen. Det gælder særligt for de fagligt svageste elever, der samtidig også har det højeste fravær.

Effekt, Folkeskole
Læs rapporten om bekymrende skolefravær
VIVE har i ny rapport kortlagt, hvilken indflydelse fravær har på folkeskolens afgangsprøve. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Nicolai Kristensen Professor, cand.oecon., ph.d. M: 25 11 73 72 nikr@vive.dk

Ikke alt skolefravær er bekymrende. Alle elever kan af og til have en sygedag eller tage en lovlig fridag, uden det er et problem. I en ny rapport analyserer VIVE, hvornår skolefravær er bekymrende, og hvilken indflydelse fravær har på resultaterne ved folkeskolens afgangsprøve. Rapporten er finansieret af Egmont Fonden og bidrager til programmet ’Hjælp til børn med bekymrende fravær’, som Børns Vilkår udfører i samarbejde med fonden.

Højt fravær giver lave karakterer

Undersøgelsen har kortlagt sammenhængen mellem fravær og karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangseksamen. Her ses, at højt fravær forårsager et dårligere eksamensresultat hos de fagligt svageste elever.

”Vores undersøgelse viser, at én fraværsdag har størst effekt for de elever, der klarer sig fagligt dårligt. Skolefravær har med andre ord størst negativ indflydelse på folkeskolens afgangseksamen hos de elever, der har de største faglige udfordringer. Det er samtidig den elevgruppe, der har flest fraværsdage,” siger professor Nicolai Kristensen, der står bag rapporten.

Børn af ufaglærte mødre har mest fravær

Undersøgelsen viser desuden, at elever, hvis mødre er ufaglærte – dvs. har grundskolen som højeste uddannelse – har langt mere skolefravær end alle andre elever. Det gælder gennem hele deres skoleliv.

”Skolefravær er en lidt overset problemstilling i forhold til at bryde den sociale arv i uddannelse. Børn af ufaglærte mødre er i gennemsnit 33 procent mere fraværende end alle andre børn set over et helt skoleforløb. Det er formentlig en medvirkende årsag til, at vi fortsat har svært ved at bryde den sociale arv i uddannelse,” fortæller Nicolai Kristensen.

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 2. september 2020 Panelanalyse af bekymrende skolefravær
Kronik, 2020 Fravær i skolen har stadig en social slagside
Læs også
  1. Webinarer

    Videre med folkeskolereformen: Seks webinarer ser på hvordan

  2. Nyhed

    Styrket sammenhæng for de svageste ældre

  3. Undersøgelse i gang

    Undersøgelse af skoleelevers sociale netværk og trivsel

  4. Rapport

    Indsats for at styrke inkluderende læringsmiljø viser ingen entydige resultater

  5. Rapport

    Kan mentaliseringsbaserede programmer skabe en bedre hverdag på anbringelsessteder?

  6. Debatindlæg

    Måske er det på tide, at Sundhedsvæsenet bliver bedre til at synliggøre de samfundsøkonomiske gevinster?

  7. Nyhed

    Voluntary work for the physical and mental health of older volunteers: a systematic review

  8. Nyhed

    Voluntary work for the physical and mental health of older volunteers: a systematic review

  9. Nyhed

    Kalundborg Kommune får status på skolernes implementering af folkeskolereformen, faglig kvalitet og faglig ledelse

  10. Nyhed

    Using Informational Video to Elicit Participation in Online Survey Research: A Randomized Controlled Trial

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os