Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Nyhed, ­7. oktober 2020

Udsatte borgere ud af hjemløshed i Odense

Omkring 80 procent af de udsatte borgere i hjemløshed, der deltager i Odense Kommunes Housing First-indsats, har fortsat en bolig efter tre år. Samtidig er kommunens udgifter til gruppen faldet, efter de har fået en bolig. Det viser en ny undersøgelse af Housing First-indsatsen i Odense Kommune.

Bolig, Hjemløshed, Kommune, Misbrug, Social arv og mobilitet, Socialfaglige metoder, Økonomi
Læs rapporten Housing First i Odense
Omkring 500 borgere i Odense Kommune fik en bolig gennem indsatsen i perioden 2010-2018. Arkivfoto: Ole Bo Jensen/VIVE

Kontakt

Lars Benjaminsen Seniorforsker M: 33 48 09 10 lab@vive.dk

Siden 2010 har Odense Kommune anvendt Housing First-tilgangen på hjemløshedsområdet. Det er en indsats, hvor kommunen har tilbudt hjemløse borgere en fast, betalelig bolig samtidig med, at de modtager målrettet social støtte. VIVE har i en ny rapport undersøgt, hvad Housing First-indsatsen har betydet for de borgere, der har været med og for Odense Kommune. Undersøgelsen er finansieret af Realdania.

Undersøgelsen viser, at omkring 500 borgere i Odense Kommune fik en bolig gennem indsatsen i perioden 2010-2018. Cirka 80 procent af dem har stadig en bolig tre år efter, de fik en tildelt. De bor enten stadig i den anviste bolig eller er flyttet videre til en ny. Mange af indsatsens borgere står dog stadig uden for arbejdsmarkedet, og mange har også stadig behandlingskrævende psykiske lidelser eller misbrugsproblemer.

”Housing First-indsatsen i Odense viser overordnet positive takter, og kommunen har hjulpet langt hovedparten af borgerne i bolig til trods for deres fortsatte udsathed. Der er to ting, der er lykkedes særligt godt i Odense. Det ene er kommunen og de almene boligorganisationers målrettede samarbejde for at finde boliger til udsatte borgere. Samtidig tør man i kommunen tro på, at borgernes evne til at bo udvikler sig gennem den sociale støtte, de modtager, efter de er flyttet i en bolig,” siger Lars Benjaminsen, seniorforsker i VIVE.

Udgifter til støtte falder, når borgeren får en bolig

Odense Kommunes udgifter til ydelser og indsatser for borgere i hjemløshed stiger i årene op til, de får tildelt en bolig gennem Housing First. Udgifterne falder dog i takt med implementeringen af Housing First.  

”Faldet i kommunens udgifter gælder også, når man tager højde for de udgifter til social støtte, der følger med Housing First-indsatsen. Odense Kommune sparer især på udgifter til herbergsophold (§ 110-boformer), når borgerne i hjemløshed får tildelt en bolig,” siger Lars Benjaminsen.

Undersøgelsen er baseret på kvantitative data fra kommunen og registerdata fra Danmarks Statistik og Sundhedsdatastyrelsen. Desuden bygger undersøgelsen på interview med relevante medarbejdere og nøgleaktører i Odense Kommune.

Syv gode erfaringer fra Odense Kommune

Indsatsen i Odense Kommune kan inspirere andre kommuner, der endnu ikke anvender Housing First-tilgangen i samme omfang.

Følgende elementer har været centrale for implementeringen af indsatsen i Odense:

  • Samarbejdsaftale mellem kommunen og de almene boligorganisationer om at skaffe boliger til udsatte borgere i hjemløshed.

  • En systematisk og målrettet procedure for at finde de konkrete boliger, der anvises til borgerne.

  • Individuel social støtte til indsatsens borgere

  • Kontakt mellem kommunen og boligorganisationerne om de løbende støttebehov

  • Ændret tilgang til boliganvisning fra krav om forudgående boevne til forståelse af, at boevne kan opøves, mens borgeren bor i boligen.

  • God intern organisering af indsatsen i kommunen

  • Samarbejde mellem kommunen og civilsamfundets organisationer og tilbud om kontaktskabelse og løbende opfølgning i forhold til borgere i hjemløshed.

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 7. oktober 2020 Housing First i Odense
Læs også
  1. Nyhed

    Fra dokumentation til relation i børnesager

  2. Rapport

    Én samlet plan løfter kvaliteten af kommunens samarbejde med udsatte borgere

  3. Rapport

    Kun få ældre har brugt mulighed for at købe tilkøbsydelser

  4. Rapport

    Kommunal håndtering af flyttesager får positiv respons

  5. Rapport

    Bevægelsessensorer og kamerakig kan øge sikkerhed og tryghed for borgere på botilbud og plejecentre

  6. Nyhed

    Styrket sammenhæng for de svageste ældre

  7. Rapport

    Pårørende til langvarigt syge føler mindre belastning efter deltagelse i kursus

  8. Inspirationskatalog

    Hvordan udvikler kommuner samarbejdet med borgere om handleplaner?

  9. Rapport

    Borgere med misbrug har et højt forbrug af velfærdsydelser

  10. Undersøgelse i gang

    Kan en fritidsjobindsats skabe bedre chancer i livet for unge?

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os