Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Nyhed, ­25. februar 2021

Podcastserie: Vejen videre med folkeskolereformen

Syv podcasts stiller skarpt på, hvordan skoler og kommuner arbejder med at få folkeskolereformens mange elementer ind i skolernes hverdag. Podcastserien præsenterer de væsentligste resultater fra VIVEs evaluering af reformen og eksempler fra en række skoler på det konkrete arbejde med Åben skole, Bevægelse i skoledagen, Faglig og pædagogiske ledelse og andre af reformens elementer. Lyt med her.

Folkeskole, Implementering, Kommune, Styring
Podcastserien: Vejen videre med folkeskolereformen
Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE

Kontakt

Carsten Wulff Kommunikationskonsulent M: 33 48 09 19 caw@vive.dk

Podcasten er tilrettelagt af VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og produceret af Velovervejet Lyd og Summarium.

Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt og finansieret podcasten.

Reformen af folkeskolen i 2014 blev startskuddet til et stort udviklingsarbejde på landets skoler med at få indført reformens mange elementer i hverdagen. Hvordan er arbejdet gået? Hvilke erfaringer har man gjort sig, hvilke udfordringer er man stødt på, og hvordan er reformens ambitioner blevet omsat til praksis? I podcastserien ”Vejen videre med folkeskolereformen” stiller vi skarpt på de væsentligste resultater fra VIVE’s evaluering af reformen, og vi besøger en række skoler for at høre om det konkrete implementeringsarbejde.

Podcastserien omfatter disse syv udsendelser:

1. Åben skole
Formålet med Åben Skole var at skabe en mere varieret undervisning ved at inddrage det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv. I dette afsnit hører vi, hvordan det er gået med ambitionerne, siden reformen trådte i kraft, og vi besøger Langebjergskolen i Fredensborg Kommune, hvor man har gjort sig gode erfaringer med Åben Skole. Medvirkende: Charlotte Schlichtkrull, lærer; Louis, elev i 3. kl.; Else Ladekjær, forsker. Længde: 24:02 min.

2. Bevægelse
Med folkeskolereformen blev der indført et krav om, at bevægelse skal indgå i skoledagen i gennemsnitligt 45 min. pr. dag. I dette afsnit møder vi bl.a. idrætsambassadørerne Kim og Ellen fra Brændkjærskolen i Kolding, hvor man arbejder målrettet på at gøre bevægelse i undervisningen nemt og sjovt for både lærere og elever. Medvirkende: Kim Stahl Johnsen og Ellen Popp Thomsen, lærere og idrætsambassadører; Catharina Ørnsholt-Christoffersen, skoleleder; Miriam, elev i 7. klasse; Maria Falk Mikkelsen, forsker. Længde: 25:50 min.

3. Lektiehjælp og faglig fordybelse
Med det øgede fokus på lektiehjælp og faglig fordybelse var det reformens hensigt, at alle elever – uanset deres baggrund – kan få den nødvendige faglige hjælp og støtte til skolearbejdet. På Vestbjerg Skole ved Aalborg har man prøvet flere modeller for lektiehjælp og faglig fordybelse, som vi hører om i dette afsnit. Medvirkende: Louise Vibech Frederiksen, lærer; Ida og Nina, elever i 7. klasse; Vibeke Myrup Jensen, seniorforsker. Længde: 18:57 min.

4. Undervisningsdifferentiering
Undervisningsdifferentiering har været et fokuspunkt i folkeskolen i de seneste 20 år. Folkeskolereformen sætter fokus på, at alle lærere og pædagoger skal undervisningsdifferentiere, sådan at undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs behov og potentiale. På Kokkedal Skole har man et bredt elevgrundlag og arbejder systematisk med at få alle med, fortæller to af skolens lærere i dette afsnit. Medvirkende: Sevda Patat og Tilde Eschenburg, lærere; Carl-Emil og Keita, elever i 7. kl.; Mikkel Giver Kjer, senioranalytiker. Længde: 24:03 min.

5. En længere og mere varieret skoledag
Med folkeskolereformen fik eleverne flere undervisningstimer, så der fx var mere tid til at gå i dybden, mere tid sammen med lærere og pædagoger og mere tid til repetition. Samtidig skulle undervisningen være mere varieret med brug af reformaktiviteter som fx den understøttende undervisning. I dette afsnit besøger vi Holte Skole, hvor projektet ”Følg din nysgerrighed” skaber variation i den længere skoledag. Medvirkende: Britt Kolbe Kamph Jønstrup, afdelingsleder for faglig udvikling; Ida, elev 6. klasse; Simon og Cecilie, elever i 4. klasse; Mikkel Giver Kjer, senioranalytiker. Længde: 17:53 min.

6. Faglig og pædagogisk ledelse
Et væsentligt mål med folkeskolereformen var at styrke den faglige og pædagogiske ledelse af skolerne. Hvordan er det gået ude på skolerne, og hvordan kan man i praksis organisere ledelsesopgaven? Vi besøger Læssøesgade Skole i Aarhus og hører perspektiver fra både skoleleder, afdelingsleder og faglig leder. Medvirkende; Louise Schmidt, skoleleder; Irina Frello Hansen, indskolingsleder; Marie Busck, faglig leder; Bente Bjørnholt, seniorforsker. Længde: 23:36 min.

7. Kommunal styring
Med folkeskolereformen satte man for første gang nationale måltal for elevernes læring og trivsel, og det blev en kommunal opgave at indfri disse mål på kommunens skoler. Det har sat en ny ramme for samarbejdet mellem kommuner og skoler, som vi i dette afsnit får belyst fra begge sider af bordet. Medvirkende; Jakob Ryttersgaard, skoledirektør; Kirsten Birkving, skoleleder; Bente Bjørnholt, seniorforsker. Længde: 25:51 min.

Læs også
  1. Nyhed

    Webinar: Traumebevidsthed i sociale indsatser til udsatte voksne

  2. Rapport

    Udsatte borgere kan profitere mere af indsatser, hvis sociale tilbud sætter ind over for traumer

  3. Nyhed

    Webinar: Kommunens møde med borgere med handicap

  4. Kronik

    Borgeren eller sygeplejersken i centrum?

  5. Nyhed

    Lægelig ledelse

  6. Rapport

    Lejre Kommune bidrager med omkring 200 millioner til udligningssystemet

  7. Debatindlæg

    Debatindlæg: Indkvartering af flygtninge skaber nye udfordringer i udsatte boligområder

  8. Nyhed

    Choice models in nordic long-term care: care managers' experiences of privilege and disadvantage among older adults

  9. Kommunetal

    Flere kommunale medarbejdere skiftede job under corona-krisen

  10. Rapport

    Frivilligcentre ser ny kvalitetsmodel som brugbart men tidskrævende værktøj

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os