Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Nyhed, ­2. december 2022

Inklusion i skolen fremmer i sig selv ikke læring og trivsel hos børn med særlige behov

At inkludere børn med særlige behov i almindelige skoleklasser forbedrer ikke børnenes læring eller trivsel. Det gør i sig selv hverken fra eller til, viser et nyt meta-studie. Studiet er udarbejdet både på baggrund af studier, der viser, at inklusion har en positiv effekt på trivsel og læring, og studier, som viser det modsatte.

Børn og unge, Effekt, Folkeskole, Inklusion
Læs den videnskabelige artikel om studiet
Der er ingen`one size fits all´, når det gælder inklusion i skolen. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Nina Thorup Dalgaard Seniorforsker, cand.psych., ph.d. M: 33 48 08 51 nitd@vive.dk

Det gør ikke nødvendigvis noget godt for børn med særlige behov at blive inkluderet i almindelige skoleklasser. Sådan lyder hovedkonklusionen i et systematisk review, der bygger på 94 nyere studier fra OECD-lande og inden for kort tid bliver offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift.

”Det skyldes sandsynligvis, at børn med særlige behov har meget forskelligartede styrker og svagheder. Derfor er inklusion i almindelige skoleklasser ikke en ’one size fits all’-løsning, der pr. automatik fremmer læring og trivsel for alle børn med særlige behov,” siger seniorforsker Nina Thorup Dalgaard og understreger samtidig, at det ud fra reviewet er fuldt ud muligt, at nogle former for inklusion har positiv effekt for nogle grupper af børn.

Stigende brug af inklusion

I den traditionelle specialundervisning undervises børn med særlige behov i mindre særskilte klasser. Helt tilbage fra 1930'erne har der dog været ideologiske strømninger og politiske initiativer, som har ført til, at børn med særlige behov i stigende grad er blevet inkluderet i almindelige skoleklasser.

”Forskningsoversigten og vores analyser giver noget kvalificeret viden, som kan bruges af de politikere, organisationer og instanser, der arbejder med at skabe de bedste vilkår for børn med særlige behov. Den peger også på, at fremtidig forskning bør undersøge børn med forskellige typer af særlige behov hver for sig for at kunne nærme sig svaret på, hvilke typer af skoletilbud som passer bedst til hvilke børn,” siger Nina Thorup Dalgaard.

Om studiet

Studiet er et systematisk review, som er baseret på 94 studier fra OECD-lande, hvor effekterne af inklusion, målt på trivsel, læring og livskvalitet, er blevet undersøgt. Alle studier er publiceret efter år 2000 og udgør derfor den mest aktuelle viden på området. Alle studierne er effektstudier. Det betyder, at de sammenligner børn med særlige behov, som går i specialskole eller modtager specialundervisning, med børn med særlige behov, som er inkluderede i almen undervisning.

Efter en kvalitetsvurdering af de inkluderede studier var det muligt at anvende data fra 15 af studierne i en række metaanalyser, som undersøgte læring i form af matematik og læsning/stavning samt trivsel. Der findes både en del studier, der viser, at inklusion fremmer trivsel og læring, og studier, som viser det modsatte. Dette fører til den samlede konklusion, at det er meget usandsynligt, at børn med særlige behov generelt får bedre trivsel eller læring ud af inklusion i almindelige skoleklasser.

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 3. april 2020 VIVE Campbell undersøger betydningen af klassestørrelser på specialområdet
Undersøgelse i gang, april 2019 - december 2022 Hvordan påvirker inklusion livskvalitet, læring og udvikling hos børn med særlige behov? og Class Size in Special Education (to reviews)
Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on soldiers

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  3. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  4. Rapport

    VIVE og EVA har gennemført et forarbejde med at udvikle en metode til at opgøre praksisnormering

  5. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  6. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  7. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  8. Rapport

    Uddannelsesbarrierer

  9. Rapport

    Nyt læringsforløb støtter unge med autisme

  10. Rapport

    Sådan er behovet for specialundervisning og støtte i Sønderborg Kommune

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os