Kontakt
Inklusion af børn med særlige behov i almene skoleklasser er en central skolepolitisk målsætning i mange lande verden over. Også i Danmark. Men hvorfor? Hvad betyder det for børnenes læring, trivsel og videre uddannelse, og hvorfor lykkes det somme tider ikke for skoler og kommuner at skabe et inkluderende læringsmiljø?
VIVE gennemfører løbende analyser og undersøgelser på området for ministerier, styrelser og kommuner. Ved siden af analyserne udgiver VIVEs forskere også løbende forskningsartikler i internationale tidsskrifter med centrale nye resultater.
Inklusion har mange ansigter og meget afhænger af, hvordan man forstår termen. Ved dette gå hjem-møde præsenterer vi tre forskellige nyere studier, der fra forskellige vinkler handler om inklusion og arbejdet med inkluderende læringsmiljøer.
Herfra rejses en række diskussioner på tværs af studierne, inden gå hjem-mødet rundes af med en forfriskning og uformel netværksmulighed.
- Nyhed
Ny forsknings- og analysechef i VIVE Sundhed
- Blogindlæg
Blogindlæg: Vi skal tale om, hvordan friplejehjem og kommuner ligestilles økonomisk
- Rapport
VIVE og EVA har gennemført et forarbejde med at udvikle en metode til at opgøre praksisnormering
- Nyhed
Unge falder fra ungdomsuddannelser af forskellige årsager
- Nyhed
Vedholdende støtte kan hjælpe udsatte unge på vej i livet
- Nyhed
Økonomiske sanktioner til forældrene får næppe eleverne mere i skole
- Debatindlæg
Forskningsdirektør: Alene lønnen gør, at den akademiske socialrådgiver antages at være mere produktiv
- Undersøgelse i gang
VIVE evaluerer model, der skal styrke tilliden mellem borger og kommune på handicapområdet
- Undersøgelse i gang
VIVE evaluerer syv projekter, der skal mindske alvorlig mistrivsel
- Rapport
Haderslev Kommune har gode erfaringer med faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen