Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Nyhed, ­25. januar 2023

Unge falder fra ungdomsuddannelser af forskellige årsager

Det er langt fra en homogen gruppe af unge, der har svært ved at finde sig til rette i uddannelsessystemet. Nogle ønsker sig praktiske erfaringer inden næste skridt i deres uddannelsesforløb; andre dropper ud for at skifte spor, og så er der dem, der har vanskeligt ved at gennemføre en uddannelse, fordi lav selvtillid eller personlige begivenheder spænder ben.

Børn og unge, Familie, Levevilkår, Social arv og mobilitet, Uddannelse, Ulighed, Ungdomsuddannelse
Hent rapport
Man kan overodnet set inddele de unge, der ikke tager den direkte vej i forhold til ungdomsuddannelse, i fire grupper. Modelfoto: Mathilde Bech/VIVE

Kontakt

Julie Schou Nicolajsen Analytiker M: 33 48 09 75 jsn@vive.dk

Det er svært at tegne et billede af den gruppe unge, der afbryder eller har svært ved at starte på en ungdomsuddannelse. Det viser en ny undersøgelse, som bygger på 75 interviews med 18-19-årige unge, hvoraf 17 ikke er gået den lige vej i uddannelsessystemet.

”Vi ser, at de unge har vidt forskellige bevæggrunde til at stå uden for uddannelsessystemet – og det har været lidt af en øjenåbner for os, at de individuelle forskelle er så store,” siger Julie Schou Nicolajsen, analytiker i VIVE.

Hun pointerer dog, at de unge i undersøgelsen groft set kan inddeles i fire grupper. For det første er der de unge, som ønsker sig praktiske erfaringer, inden de tager den endelige beslutning om, hvilken ungdomsuddannelse de ønsker. For de andet er der de unge, der skifter spor – typisk fra gymnasial ungdomsuddannelse til erhvervsuddannelse. For de tredje er der unge, hvor personlige begivenheder, som for eksempel psykiske udfordringer, misbrug eller uheld, fører til, at de afbryder deres uddannelse. Og for det fjerde er der gruppen af unge, som har svært ved at finde fodfæste i uddannelsessystemet på grund af lav selvtillid.

Behov for mentorforløb og fleksibelt uddannelsessystem

Den nye indsigt i de unges frafald fra ungdomsuddannelser gør det muligt at komme med en kvalificeret vurdering af, hvilke tiltag der skal sættes i værk, hvis flere unge fremover skal gennemøre en ungdomsuddannelse. 

”Undersøgelsens resultater peger på, at der er behov for et øget fokus på vejlednings- og mentorforløb. Desuden bør man også tænke i at indrette uddannelsessystemet mere fleksibelt, så de unge får bedre mulighed for at skifte uddannelsesretning, holde pauser eller få praktiske erfaringer,” understreger Julie Schou Nicolajsen.

I forlængelse af dette peger undersøgelsen på, de fire grupper unge har brug for forskellig og målrettet støtte, som passer til den individuelle situation, de befinder sig i.  

Læs mere og hent rapport.

OM UNDERSØGELSEN

Undersøgelsen er en del af et større forskningsprojekt om danske unges uddannelsesforventninger, der er finansieret af Lauritzen Fonden. Projektet følger en gruppe unge og deres vej i uddannelsessystemet fra de er 15 til 26 år gamle. Formålet med projektet er at forstå, hvordan unges uddannelsesforventninger etableres og udvikles, i takt med at de unge kommer gennem uddannelsessystemet og bevæger sig ind i voksenlivet – og dermed blive klogere på, hvordan de unge støttes bedst muligt gennem uddannelsessystemet.

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 26. januar 2023 Danske unges uddannelsesforventninger
Rapport, 23. januar 2022 Uddannelsesforventninger blandt danske unge
Nyhed, 19. januar 2022 Unge med minoritetsbaggrund er målrettede i deres valg af uddannelse
Nyhed, 7. september 2020 Kortuddannede forældre har svært ved at hjælpe deres børn gennem uddannelsessystemet
Rapport, 7. september 2020 Danske forældres uddannelsesforventninger
Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Nyhed

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  3. Rapport

    Visitationsprocesser på ældreområdet kan være unødigt bureaukratiske

  4. Rapport

    Når forældre udfordres af alvorlig sygdom, misbrug, vold eller kriminalitet, kan det påvirke deres børns sociale og emotionelle udvikling

  5. Artikel

    Opvækst i fattigdom har konsekvenser fra nyfødt til voksenlivet

  6. Vidensindsamling

    Hvordan oplever forældrene sig inddraget i sagsbehandlingen ved børnesager?

  7. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  8. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  9. Debatindlæg

    Flere og flere forældre vender folkeskolen ryggen. Og nej, det er ikke kun de rige

  10. Nyhed

    Striving to thrive: a randomized controlled trial of educational support interventions for children in out-of-home care

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os