Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Projektforløb: Kompetencer i Danmark: PIAAC 2022-2023
  • Sådan gør vi
  • Hvorfor skal vi vide det?
  • Resultater fra PIAAC
  • Tidsplan for PIAAC

Resultater fra PIAAC

 

I 2011-2012 blev den første runde af PIAAC-undersøgelsen gennemført i Danmark. Her var fokus – ud over på læsning og regning – også på problemløsning med IT, mens det er problemløsning i mere bred forstand, der måles i 2022-2023.

I alt deltog ca. 157.000 mennesker fra 24 lande i PIAAC 2011-2012. Fra Danmark deltog ca. 7.000 mennesker. PIAAC 2011-2012 viste blandt andet, at:

  • 16 procent af de voksne danskere havde svært ved at læse og skrive, 15 procent havde svært ved at regne, og 28 procent havde svært ved at bruge en computer til at løse hverdagsopgaver.
  • Der var et klart sammenfald mellem kompetencer, uddannelse og beskæftigelse: Jo højere uddannelse, desto bedre kompetencer – og jo bedre kompetencer, desto højere sandsynlighed for at være i arbejde.
  • Blandt dem med de svageste kompetencer var der en overvægt af kortuddannede, ledige, ældre, indvandrere og folk med dårligt helbred. Andre grupper var dog også i høj grad repræsenterede – for eksempel havde halvdelen af de svage læsere et arbejde, og en tredjedel havde en erhvervsuddannelse.
  • De fleste arbejdende danskere brugte kompetencerne i deres job. Under 10 procent skrev aldrig på jobbet, og 20 procent brugte aldrig IT i forbindelse med arbejde. 4 ud af 10 lærte dagligt nyt på arbejdet, og mange kom på efteruddannelse og havde gavn af det – men en femtedel af dem i arbejde følte, at de havde brug for mere uddannelse for at kunne klare deres arbejdsopgaver.
  • Internationalt lå Danmark under gennemsnittet i læsning og over gennemsnittet i regning. Målt på, hvor stor en andel af den voksne befolkning der har gode IT-færdigheder, lå Danmark over det internationale gennemsnit.

Publikationer med resultater fra 2011-2012-undersøgelsen

Færdigheder i læsning, regning og problemløsning med it i Danmark (Rapport)

Danskernes kompetencer (Formidlingshæfte)

Fra 15 til 27 år. Pisa 2000-eleverne i 2011/12 (Rapport)

Seneste nyt
  1. Rapport

    VIVE og EVA har gennemført et forarbejde med at udvikle en metode til at opgøre praksisnormering

  2. Nyhed

    Unge falder fra ungdomsuddannelser af forskellige årsager

  3. Nyhed

    Vedholdende støtte kan hjælpe udsatte unge på vej i livet

  4. Nyhed

    Økonomiske sanktioner til forældrene får næppe eleverne mere i skole

  5. Gå hjem-møder

    Gå hjem-møder om inklusion

  6. Undersøgelse i gang

    VIVE evaluerer model, der skal styrke tilliden mellem borger og kommune på handicapområdet

  7. Undersøgelse i gang

    VIVE evaluerer syv projekter, der skal mindske alvorlig mistrivsel

  8. Debatindlæg

    Forskningsdirektør: Alene lønnen gør, at den akademiske socialrådgiver antages at være mere produktiv

  9. Rapport

    Haderslev Kommune har gode erfaringer med faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  10. Rapport

    Indsats støtter forældre med anbragte børn

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os