Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Tema: Ungdomsuddannelse
  • Gymnasiale uddannelser
  • EUD
  • FGU
  • Udvikling og organisering
  • Unge på kanten
  • Effekter
  • Udgivelser
  • Eksperter

Udvikling og organisering

VIVE-rapporter om udvikling og organisering

  • Evaluering af Undervisningsministeriets læringskonsulentforløb og -aktiviteter
  • Forskningskortlægning og vidensspredning inden for ungdomsuddannelserne
  • Evaluering af campusdannelser

VIVE har udarbejdet en række rapporter med fokus på områder og indsatser med betydning for udviklingen, organiseringen og den faglige kvalitet af ungdomsuddannelserne.

Evaluering af læringskonsulenternes vejledningsindsatser

VIVE har i samarbejde med EVA i 2019 evalueret læringskonsulenternes vejledningsindsatser og kommer med anbefalinger til, hvordan læringskonsulenterne bedre kan understøtte og styrke den lokale udvikling af undervisning og kvalitet på gymnasier og erhvervsskoler.

Undervisningsministeriets læringskonsulenter blev etableret på folkeskole-, gymnasie- og erhvervsuddannelsesområdet i 2014. Det oprindelige formål var at understøtte implementeringen af reformerne på folkeskole- og erhvervsuddannelsesområdet samt at understøtte et kvalitetsløft i forbindelse med overenskomsten OK 13 på gymnasieområdet. VIVEs og EVAs rapport viser, at udbyttet af læringskonsulenterne er størst, når indsatserne er længerevarende og tilpasset den enkelte skole.

Hvor henter underviserne viden fra?

Når ungdomsuddannelserne skal udvikles og blive bedre for de unge, starter det ofte ved, at underviserne får ny viden. VIVE har i 2018 undersøgt, hvor underviserne på gymnasierne og erhvervsskolerne får deres viden fra. Når undervisere på ungdomsuddannelserne skal have ny viden, spørger de en kollega, kigger på Facebook eller læser i deres fagblad. De er mest interesseret i viden om deres fag – og mindre interesseret i viden om didaktik og pædagogik.

Evaluering af campusdannelser

Det tidl. KORA har i 2016 evalueret campusdannelser. Formålet med campusdannelse er typisk at skabe og sikre attraktive ungdomsuddannelsesmiljøer, der kan tiltrække elever. KORAs evaluering fra 2016 viser, at campusdannelse ikke automatisk skaber et forankret og tværgående samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner. Det faglige samarbejde om eksempelvis undervisning eller kompetenceudvikling er sparsomt. Studiemiljø og trivsel anses ligeledes primært som et ansvar, der hører den enkelte uddannelse til, og ikke som et fælles ansvar i campusregi.

Seneste nyt
  1. Rapport

    Mødet mellem borgere med handicap og kommunen

  2. Undersøgelse i gang

    VIVE evaluerer danske frivilligcentre

  3. Rapport

    Regionsdrevet lægeklinik har styrket nordjysk samarbejdsmodel på tværs af sektorer

  4. Rapport

    Tre vigtige temaer for faglig ledelse af dagtilbud

  5. Nyhed

    7,8 procent bliver mobbet på jobbet

  6. Kronik

    Debat: Analyse fra Rockwool Fonden holder ikke: Danmark bryder den sociale arv bedre end USA

  7. Rapport

    Digitalisering udfordrer det traditionelle hierarki

  8. Rapport og videnshæfte

    Hvordan kan samarbejde på børnehandicapområdet styrkes?

  9. Debatindlæg

    Ulighed afskærer ældre fra de boliger, der matcher deres behov

  10. Undersøgelse i gang

    VIVE rådgiver om og evaluerer Buurtzorg-projekt om værdig ældrepleje i Syddjurs

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os