Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­26. januar 2023

Danske unges uddannelsesforventninger

2. nedslag

De unge, som afbryder eller aldrig starter på en ungdomsuddannelse, er en blandet gruppe med forskellige årsager til ikke at gå den lige vej i uddannelsessystemet. For nogle unge er den afbrudte ungdomsuddannelse en strategi, andre dropper ud for at skifte spor, mens andre har svært ved at gennemføre en uddannelse, fordi lav selvtillid eller personlige begivenheder spænder ben. Det viser denne undersøgelse, der er baseret på 75 interviews med 18-19-årige unge, hvor af 17 ikke er gået den lige vej i uddannelsessystemet.

Julie Schou Nicolajsen , Jens-Peter Thomsen , Nicolai Nybro Hansen , Agnete Nygård Jensen & Christie Folmer
Børn og unge, Familie, Levevilkår, Social arv og mobilitet, Uddannelse, Ulighed, Ungdomsuddannelse
Hent rapporten
De unge 18-19-årige, som tager den lige vej i forhold til ungdomsuddannelse, kan overordnet inddeles i fire grupper. Modelfoto: Mathilde Bech/VIVE

Kontakt

Julie Schou Nicolajsen Analytiker M: 33 48 09 75 jsn@vive.dk

Det kan have stor betydning for resten af ens liv, hvilken uddannelsesvej man vælger som ung. Denne rapport er den anden ud af i alt fire rapporter, der beskæftiger sig med danske unges uddannelsesforventninger fra de er 15 til 26 år gamle. Projektet er finansieret af Lauritzen Fonden, og formålet er at forstå, hvordan unges uddannelsesforventninger etableres og udvikles i takt med, at de unge kommer gennem uddannelsessystemet og bevæger sig ind i voksenlivet.

Resultater

Unge i typiske og lineære uddannelsesforløb, som forsætter direkte efter 9. eller 10. klasse i for eksempel gymnasiet eller på en erhvervsuddannelse, er overordnet set godt på vej mod at få en ungdomsuddannelse. Men billedet er noget mere blandet for de unge, hvis uddannelsesforløb ikke er lineært.

Fire grupper går ikke den lige uddannelsesvej

Vi har identificeret fire, ikke-lineære uddannelsesforløb blandt de 18-19-årige:

  1. Uddannelsesafbrud som strategi: Det er unge, der virker til at være relativt godt på vej, men har brug for at gøre sig nogle praktiske erfaringer, inden de lægger sig endeligt fast på deres uddannelsesvalg.
  2. Sporskifte: Det er unge, der typisk skifter fra gymnasial ungdomsuddannelse til erhvervsuddannelse. I første omgang har de unge ikke set erhvervsuddannelserne som et attraktivt valg, fordi deres opfattelse er, at uddannelserne har lavere status.
  3. Personlige begivenheder: Det er unge, hvor personlige begivenheder i deres liv fører til, at de afbryder deres ungdomsuddannelse. Det kan for eksempel være psykiske udfordringer, misbrug eller uheld.
  4. Flere uddannelsesafbrud og manglende plan for uddannelse: Det er ofte unge med lav selvtillid, som er usikre på fremtiden, og som i en alder af 18 år står uden for uddannelsessystemet. Disse unge har svært ved at finde fodfæste i uddannelsessystemet og er ofte faldet fra flere ungdomsuddannelser.

Behov for mentorforløb og fleksibelt uddannelsessystem

De unge, som ikke har taget den lige vej i uddannelsessystemet, er ikke en homogen gruppe, hvilket de fire grupper illustrerer. Denne viden er vigtig i forhold til at målrette indsatser mod de unge, der har udfordringer. Det er tydeligt, at de unge i de fire grupper har brug for forskellig og målrettet støtte. I forlængelse heraf peger undersøgelsens resultater på, at der er behov for et øget fokus på vejlednings- og mentorforløb. Desuden bør der også tænkes i at indrette uddannelsessystemet mere fleksibelt, så det giver bedre muligheder for i højere grad at tilpasse et uddannelsesforløb efter den enkelte unges behov og forudsætninger.

Metode

Konklusionerne er draget på baggrund af 75 kvalitative interviews med 18-19 årige unge, der både har taget den lineære og ikke-lineære vej gennem uddannelsessystemet. De unge er udvalgt, således at alle sociale baggrunde er repræsenteret. Da undersøgelsen er kvalitativ, er dens styrke ikke at dokumentere omfanget af udfordringer, men derimod at identificere de typiske uddannelseshistorier, som de unge fortæller. Det bidrager til en bedre forståelse af den gruppe af unge, som er i fare for ikke at få en ungdomsuddannelse.

 

LÆS MERE

Uddannelsesforventninger blandt danske unge - En repræsentativ spørgeskemaundersøgelse af elever i 9. klasse, januar 2022.

Danske forældres uddannelsesforventninger, september 2020.

Danske unges uddannelsesforventninger - Med særligt fokus på unge fra kortuddannede hjem, juni 2019.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Lauritzen Fonden

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 25. januar 2023 Unge falder fra ungdomsuddannelser af forskellige årsager
Rapport, 23. januar 2022 Uddannelsesforventninger blandt danske unge
Nyhed, 19. januar 2022 Unge med minoritetsbaggrund er målrettede i deres valg af uddannelse
Nyhed, 7. september 2020 Kortuddannede forældre har svært ved at hjælpe deres børn gennem uddannelsessystemet
Rapport, 7. september 2020 Danske forældres uddannelsesforventninger
Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Nyhed

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  3. Rapport

    Visitationsprocesser på ældreområdet kan være unødigt bureaukratiske

  4. Rapport

    Når forældre udfordres af alvorlig sygdom, misbrug, vold eller kriminalitet, kan det påvirke deres børns sociale og emotionelle udvikling

  5. Artikel

    Opvækst i fattigdom har konsekvenser fra nyfødt til voksenlivet

  6. Vidensindsamling

    Hvordan oplever forældrene sig inddraget i sagsbehandlingen ved børnesager?

  7. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  8. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  9. Debatindlæg

    Flere og flere forældre vender folkeskolen ryggen. Og nej, det er ikke kun de rige

  10. Nyhed

    Striving to thrive: a randomized controlled trial of educational support interventions for children in out-of-home care

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os