Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Videnskabelig artikel, ­9. februar 2023

Fostering educational prosperity: A randomized controlled trial of home tutoring in foster care

Misja Eiberg & Christoffer Scavenius
Anbringelser
Download udgivelsen
The educational gap between children in out-of-home care and their non-placed peers is well-documented. However, tutoring stands out as a promising intervention to raise children's educational attainment in out-of-home care. This study randomized 105 children in foster care (62% girls, aged 7–15 years [M = 10.3, SD = 2.0]) to the home tutoring program Foster Caregivers as Tutors (FCT) or regular public school services (treatment as usual [TAU]). In the FCT group, the foster caregivers tutored the children for 2.5 h/week for 40 weeks. The program effect is measured in learning and developmental outcomes, including reading and math ability, learning skills, IQ, executive function, and psychosocial function. Follow-up was 17.5 months after baseline. The results show a significant effect over time in both groups on IQ (effect size [ES] = 0.40, P < 0.001), verbal comprehension (ES = 0.29 P = 0.02) and perceptual reasoning (ES = 0.60, P < 0.001) measured by WISC IV. Neither the FCT nor TAU provided any significant academic recovery in reading and math nor progression in executive function, learning skills or psychosocial function. These findings, implications for practice and future efforts to support the schooling of children in out-of-home care are discussed.
Læs også
  1. Undersøgelse i gang

    Virker forebyggende indsatser for at forhindre anbringelse af børn uden for hjemmet?

  2. Nyhed

    Striving to thrive: a randomized controlled trial of educational support interventions for children in out-of-home care

  3. Kronik

    Manglende nuancer og perspektiver skaber uklar viden om adoption uden samtykke

  4. Rapport

    Indsats støtter forældre med anbragte børn

  5. Nyhed

    Kapitel 16. Institutionsanbringelser for børn og unge i Danmark

  6. Undersøgelse i gang

    Klarer udsatte unge sig bedre, hvis de er inddraget i deres egen sociale sag?

  7. Nyhed

    Gå hjem-møde i Kbh: Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  8. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  9. Undersøgelse i gang

    Ny trivselsundersøgelse blandt udsatte børn og unge

  10. Rapport

    Rømninger sker oftest fra institutioner

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os