Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­1. maj 2012

Indsatser for tosprogede elever

Kortlægning og analyse

Dines Andersen , Vibeke Jakobsen , Vibeke Myrup Jensen , Sarah Sander Nielsen , Kristine Cecilie Zacho Pedersen , Dorte Stage Petersen & Katja Munch Thorsen
Ungdomsuddannelse, Integration, Uddannelse
Download udgivelsen
Fagligt set klarer tosprogede elever sig dårligere i skolen og det videre uddannelsessystem end ’danske’ elever. Kommuner og folkeskoler har derfor sat en række tiltag i værk, som sigter mod at forbedre de tosprogede elevers skole- og uddannelsessituation.
Rapporten kortlægger og analyserer indsatser for tosprogede børn. Kortlægningen viser blandt andet, at skolerne griber opgaven meget forskelligt an. Nogle tilbyder ekstra undervisning i dansk som andetsprog efter skole, andre tilbyder undervisning parallelt med klasseundervisningen, og andre igen tilbyder undervisning som en integreret del af klasseundervisningen.
Analysen viser, at de elever, der bliver taget ud af klassen for at få ekstra undervisning i dansk som andetsprog, klarer sig dårligere end elever, der modtager ekstraundervisningen i klassen eller uden for skoletid.
Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaundersøgelser blandt kommunale forvaltningschefer, skoleledere, lærere og forældre til børn i 2. klasse samt lærere til og elever i 9. klasse, SFI’s forløbsundersøgelse af årgang 1995 og registerdata. Undersøgelsen er via Ministeriet for Børn og Undervisning betalt med midler fra satspuljeaftalen 2009 om integration.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Rapport

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  3. Nyhed

    Striving to thrive: a randomized controlled trial of educational support interventions for children in out-of-home care

  4. Nyhed

    Non-Western Immigrants, the Transition from School to Education and to Work and NEET Status

  5. Nyhed

    Hvor udsatte er LGBT+-elever for mobning, mistrivsel og diskrimination i skolen og på ungdomsuddannelser?

  6. Undersøgelse i gang

    VIVE skal undersøge konsekvenser af unges matematikvanskeligheder

  7. Nyhed

    Analyse af REFUD-relaterede effekter af klassestørrelse

  8. Nyhed

    Social class and approaches to shaping educational expectations

  9. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  10. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os