Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­28. april 2015

Inkluderende skolemiljøer

Elevernes roller

Anna Amilon (red.)
Inklusion, Uddannelse
Download udgivelsen
Denne publikation udgør den sammenfattende afrapportering fra projektet ’ERIS – Elevers Roller i det Inkluderende Skolemiljø’. Formålet med projektet har været dels at belyse forskellige aspekter af inklusion og inklusionsindsatser og dels at udvikle og afprøve nye inklusionsindsatser som med udgangspunkt i elevernes egne roller gavner disses læring og trivsel.
Inklusionsindsatserne blev afprøvet på otte danske skoler i løbet af januar og februar 2015. De første erfaringer med indsatserne og analyser af data viser, at det godt kan lade sig gøre at skabe et mere inkluderende skolemiljø. Nogle af de vigtigste faktorer for at gøre det er et velfungerende skole-hjem-samarbejde, tydelig ledelse og i det hele taget tydelighed omkring, hvad der skal foregå, og hvordan man omgås hinanden på skolen. Og metoder, der på forskellig vis tildeler eleverne en aktiv rolle i forhold til at skabe et inkluderende læringsmiljø, er gavnlige for elevernes læring og trivsel.
Projektet er igangsat på foranledning af Undervisningsministeriet, som også har finansieret undersøgelsen.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on soldiers

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  3. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  4. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  5. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  6. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  7. Debatindlæg

    Forskningsdirektør: Alene lønnen gør, at den akademiske socialrådgiver antages at være mere produktiv

  8. Rapport

    Uddannelsesbarrierer

  9. Rapport

    Sådan er behovet for specialundervisning og støtte i Sønderborg Kommune

  10. Rapport

    Støtte fra frivillige gavner sårbare forældres trivsel, job- og uddannelsesmuligheder

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os