Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­13. december 2018

Lærere og pædagogers oplevelse af den længere og mere varierede skoledag i folkeskolereformens fjerde år

Kortlægning, 2018

Flere lærere og pædagoger end tidligere oplever, at understøttende undervisning i høj grad fremmer elevernes læring, og flere lærere samarbejder med kolleger om undervisningen. Det viser fjerde og sidste statusrapport, som beskriver lærernes og pædagogernes oplevelse af folkeskolen efter reformen.

Vibeke Myrup Jensen , Peter Rohde Skov & Emil Thranholm
Uddannelse, Folkeskole, Reform
Hent statusrapporten om folkeskolereformens fjerde år

+ tilhørende materialer

Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Vibeke Myrup Jensen Seniorforsker, ph.d. (økonomi), cand.scient.soc. M: 33 48 08 90 vmj@vive.dk

Baggrund


I forbindelse med reformen igangsatte Undervisningsministeriet et omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram. Programmet skal løbende videreformidle erfaringerne med implementeringen og de umiddelbare virkninger af reformen til skolerne, kommunerne, politikerne og andre interessenter.

Følgeforskningsprogrammet bygger på systematisk dataindsamling blandt elever, lærere, pædagoger, skoleledere forældre og skolebestyrelsesformænd på udvalgte skoler samt forvaltning og udvalgsformænd i alle kommuner.

Denne rapport er en del af følgeforskningsprogrammet. Formålet med rapporten er at undersøge lærere og pædagogers oplevelse og implementering af de forskellige reformelementer i den længere og mere varierede skoledag, herunder om der er sket ændringer over tid fra 2014-2018. Rapporten er den sidste statusafrapportering ud af de fire, der er udkommet siden 2015.

Konklusion/resultater

  • Der foregår mere samarbejde og sparring mellem lærerne og deres kolleger end tidligere. To ud af tre lærere diskuterer i høj grad deres undervisning med kolleger. Det er en fremgang på 8-11 procentpoint fra 2015 til 2018.
  • Pædagogerne inddrages i nogen grad i samarbejdet om undervisningen, og de har en større oplevelse af, at deres arbejde bliver anerkendt af ledelsen. I 2018 er denne anerkendelse på niveau med 2014 efter et fald i reformens første år.
  • En større andel af lærere og pædagoger mener, at understøttende undervisning (UUV) i høj grad fremmer elevernes læring. Blandt lærere og pædagoger i indskolingen er denne andel fx steget fra 26 procent i 2016 til 35 procent 2018.
  • Den længere skoledag synes i store træk ikke at være blevet meget mere varieret nu end før reformen, når vi ser på et udsnit af lærernes undervisningspraksis. Men der er fortsat et stort fokus på faglighed og trivsel, uanset klassetrin.

Metode

Konklusionerne bygger på beskrivende analyser af de spørgeskemaer, der er udsendt til dansk- og matematiklærere samt pædagoger og børnehaveklasseledere på omkring 250 skoler i perioden 2014-2018.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Undervisningsministeriet

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 17. januar 2020 Den længere og mere varierede skoledag
Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Nyhed

    Landdistrikterne i den kommunale økonomi – afspejles de i økonomiaftaler og udligning?

  3. Nyhed

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  4. Rapport

    Specialundervisnings- og støttebehov i Haderslev Kommune

  5. Kronik

    Eksperter: En gruppe danskere har været ekstremt svær at hjælpe i arbejde

  6. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  7. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  8. Debatindlæg

    Flere og flere forældre vender folkeskolen ryggen. Og nej, det er ikke kun de rige

  9. Nyhed

    Striving to thrive: a randomized controlled trial of educational support interventions for children in out-of-home care

  10. Nyhed

    Non-Western Immigrants, the Transition from School to Education and to Work and NEET Status

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os