Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­27. september 2011

Ledelse af folkeskolerne

Vilkår og former for skoleledelse.

Mogens Jin Pedersen , Anders Rosdahl , Søren C. Winter , Anders Posselt Langhede & Mikkel Lynggaard
Ledelse, Ungdomsuddannelse, Uddannelse
Download udgivelsen
For at nå op på, at 95 pct. af de unge gennemfører en ungdomsuddannelse, må skolen ruste de unge bedre hertil. Derfor må vi vide mere om, hvordan folkeskolerne kan ledes, så elevernes læring fremmes, samtidig med at eleverne trives i skolen. Dette kræver først en viden om, hvordan skolerne ledes i dag.
Denne rapport kortlægger ledelsen af folkeskolerne. Den viser bl.a., at skolelederne er blevet mere professionaliserede gennem lederuddannelser. De fleste skoleledere oplever en stor selvstændighed i forhold til kommunen, de sætter i høj grad mål for elevernes læring og trivsel, og de fleste involverer sig i valget af undervisningsmetoder. Det sker ved at indgå i dialog med lærerne eller stille krav til dem.
Skolernes ledelse påvirkes imidlertid af ydre vilkår, bl.a. antallet af elever og elevernes sociale baggrund, skolernes konkurrence om eleverne og kommunens forsøg på at styre skolerne.
Rapporten er den første af to rapporter om ”Skoleledelse i folkeskolen”, som Uddannelsesstyrelsen har bedt SFI udarbejde. Den bygger på data fra landsdækkende spørgeskemaundersøgelser af skoleledere og lærere samt interviews og observationer på seks udvalgte skoler. Den anden rapport vil analysere betydningen af skoleledelse for elevernes læring og trivslen blandt eleverne og lærerne.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Arrangement

    Digital årskonference i Dansk Evalueringsselskab

  2. Rapport

    Regionsdrevet lægeklinik har styrket nordjysk samarbejdsmodel på tværs af sektorer

  3. Rapport

    Tre vigtige temaer for faglig ledelse af dagtilbud

  4. Nyhed

    Targeted school‐based interventions for improving reading and mathematics for students with or at risk of academic difficulties in Grades K‐6: A systematic review

  5. Nyhed

    Protocol: Service learning for improving academic success in students in grade K to 12: a systematic review

  6. Nyhed

    Uncertain occupational expectations at age 19 and later educational and labour market outcomes

  7. Debatindlæg

    Overlægeforeningens nye aftale kan sikre mere og bedre lægelig ledelse på sygehusene

  8. Nyhed

    Højt specialiserede indsatser på socialområdet kræver tværgående samarbejde

  9. Rapport

    Undervisningspraksis løfter svage elever mere end fagligt stærke elever

  10. Nyhed

    A multi-sensory tutoring program for students at risk of reading difficulties

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os