Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­27. september 2011

Ledelse af folkeskolerne

Vilkår og former for skoleledelse.

Mogens Jin Pedersen , Anders Rosdahl , Søren C. Winter , Anders Posselt Langhede & Mikkel Lynggaard
Ledelse, Ungdomsuddannelse, Uddannelse
Download udgivelsen
For at nå op på, at 95 pct. af de unge gennemfører en ungdomsuddannelse, må skolen ruste de unge bedre hertil. Derfor må vi vide mere om, hvordan folkeskolerne kan ledes, så elevernes læring fremmes, samtidig med at eleverne trives i skolen. Dette kræver først en viden om, hvordan skolerne ledes i dag.
Denne rapport kortlægger ledelsen af folkeskolerne. Den viser bl.a., at skolelederne er blevet mere professionaliserede gennem lederuddannelser. De fleste skoleledere oplever en stor selvstændighed i forhold til kommunen, de sætter i høj grad mål for elevernes læring og trivsel, og de fleste involverer sig i valget af undervisningsmetoder. Det sker ved at indgå i dialog med lærerne eller stille krav til dem.
Skolernes ledelse påvirkes imidlertid af ydre vilkår, bl.a. antallet af elever og elevernes sociale baggrund, skolernes konkurrence om eleverne og kommunens forsøg på at styre skolerne.
Rapporten er den første af to rapporter om ”Skoleledelse i folkeskolen”, som Uddannelsesstyrelsen har bedt SFI udarbejde. Den bygger på data fra landsdækkende spørgeskemaundersøgelser af skoleledere og lærere samt interviews og observationer på seks udvalgte skoler. Den anden rapport vil analysere betydningen af skoleledelse for elevernes læring og trivslen blandt eleverne og lærerne.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Rapport

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  3. Rapport

    Seks kommuner inspirerer til udvikling af fremtidens ældreomsorg

  4. Rapport

    25 kommuner – 25 tilgange til faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  5. Nyhed

    Street-Level Leadership: Re-conceptualizing the Role of the Manager

  6. Nyhed

    Striving to thrive: a randomized controlled trial of educational support interventions for children in out-of-home care

  7. Nyhed

    Non-Western Immigrants, the Transition from School to Education and to Work and NEET Status

  8. Nyhed

    Hvor udsatte er LGBT+-elever for mobning, mistrivsel og diskrimination i skolen og på ungdomsuddannelser?

  9. Undersøgelse i gang

    VIVE skal undersøge konsekvenser af unges matematikvanskeligheder

  10. Nyhed

    Analyse af REFUD-relaterede effekter af klassestørrelse

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os