Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Videnskabelig artikel, ­December 2022

Peer workers as emotion managers

Peer-medarbejdere udfører kompliceret følelsesarbejde i psykiatrien, hvor de anvender deres egne erfaringer med psykisk sygdom til at opbygge gensidige relationer med patienterne. Denne videnskabelige artikel ser nærmere på, hvordan peer-medarbejdere aktivt bruger følelser i deres arbejde i psykiatrien.

Sine Kirkegaard & Ditte Andersen
Borger- og brugerinddragelse, Fagprofessionelle, Patient, Psykiatri, Samskabelse, Sindslidelser, Socialområdet, Sundhed
Læs artiklen

+ tilhørende materialer

Peer-medarbejdere bruger aktivt deres egne sygdomserfaringer til at fremkalde for eksempel håb og optimisme hos patienterne. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Sine Kirkegaard Seniorforsker, Ph.d. M: 33 48 08 91 siki@vive.dk

Peer-medarbejdere er i stigende grad en integreret del af det formelle psykiatriske system, hvor de anvender deres egne levede erfaringer med psykisk sygdom til at yde støtte til patienter i psykiatrien.

Det er efterhånden bredt anerkendt, at peer-medarbejdere kan understøtte psykiatriske patienters recovery, men vi mangler stadig viden om det følelsesarbejde, som peer-arbejdet kræver. I denne artikel forsøger vi at udfylde dette videnshul ved at sætte fokus på de følelsesmæssige aspekter, som er en central del af peer-støtten. Artiklen bidrager således til en generel diskussion om professionaliseringen af peer-arbejde og erfaringsbaseret viden på social- og sundhedsområdet.

Følelsen af gensidighed kommer til udtryk på forskellige måder

Følelsen af gensidighed opbygges i interaktioner og er en vigtig følelsesmæssig ressource, som peer-medarbejderne mere eller mindre succesfuldt trækker på i deres møde med patienterne.

Vores analyser viser, at peer-medarbejdernes følelsesarbejde af gensidighed bevæger sig på et kontinuum mellem stram og løs følelsesregulering med forskellige objekter, strategier og intensitetsniveau. Altså at peer-medarbejdere nogle gange aktivt bruger deres egne sygdomserfaringer til at fremkalde bestemte følelser af for eksempel håb og optimisme blandt patienterne, mens de andre gange lader deres sygdomserfaringer træde i baggrunden for, at patienterne selv kan definere deres følelser og oplevelser.    

Metode

Undersøgelsen er gennemført på baggrund af en interaktionistisk analyse af peer-arbejde, hvor der anvendes etnografisk data indsamlet i tre danske psykiatriske centre. Analysen konceptualiserer ’gensidighed’ som en central del af det daglige, professionelle følelsesarbejde, peer-medarbejdere udfører i deres møde med patienterne.

Artiklen Peer workers as emotion managers: Tight and loose enactment of mutuality in mental health care (December 2022), er bragt i tidsskriftet SSM - Qualitative Research in Health. Forfatterne til artiklen er seniorforskerne Sine Kirkegaard og Ditte Andersen.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Danmarks Frie Forskningsfond

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 8. marts 2022 Kvinder tog omsorgsarbejdet på sig under nedlukningen
Videnskabelig artikel, 1. januar 2022 Påtvunget frivillighed
Undersøgelse i gang, januar 2020 - december 2024 Hvordan fungerer samskabelse i praksis for mennesker i socialt udsatte positioner?
Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Gå hjem-møde i Aarhus

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  3. Gå hjem-møde i København

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  4. Nyhed

    Kursus i sundhedsøkonomi april 2023

  5. Rapport

    Visitationsprocesser på ældreområdet kan være unødigt bureaukratiske

  6. Rapport

    Når forældre udfordres af alvorlig sygdom, misbrug, vold eller kriminalitet, kan det påvirke deres børns sociale og emotionelle udvikling

  7. Vidensindsamling

    Hvordan oplever forældrene sig inddraget i sagsbehandlingen ved børnesager?

  8. Rapport

    Gigtpatienters vej gennem systemet kalder på tværsektoriel organisering og en fast tilknyttet fagperson

  9. Notat

    Pårørende og netværk rummer stort potentiale for fremtidens ældrepleje

  10. Nyhed

    Teknologi til støtte og omsorg

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os