Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­21. december 2022

Samarbejde i folkeskolen

Et litteraturstudie af den internationale grundskoleforskning mellem 2010 og 2020

Der er behov for systematisk viden om forskellige samarbejdsformer i den danske grundskole, der fremmer elevers læring, trivsel og udvikling, deres konsekvenser, og hvad der kan udfordre og understøtte dem. Denne rapport afdækker perspektiverne, som de fremstilles i den internationale forskningslitteratur, og hvilke konsekvenser samarbejdet har for elever, lærer og andre skoleforhold.

Bente Bjørnholt , Mads Thau , Matthias Røy Wagner , Christina Munkholm Andersen & Clara Maria Pedersen
Børn og unge, Fagprofessionelle, Folkeskole, Ledelse
Hent rapporten Samarbejde i folkeskolen
Modelfoto: Cathrine Ertmann/VIVE

Kontakt

Bente Bjørnholt Seniorforsker, cand.scient.pol., ph.d. M: 20 76 16 40 bebj@vive.dk

Der er både i den danske grundskole og internationalt et stort fokus på at sikre samarbejds- og organiseringsformer, der fremmer elevers læring, trivsel og udvikling. Der er imidlertid behov for mere systematisk viden om forskellige samarbejdsformer, deres konsekvenser, og hvad der kan henholdsvis udfordre og understøtte dem.

Denne rapport afdækker:

  • Hvilke perspektiver på samarbejde der findes i den internationale forskningslitteratur,
  • Hvilke konsekvenser af forskellige samarbejdsformer litteraturen peger på, og
  • Hvilke faktorer litteraturen udpeger som fremmende og hæmmende for professionelles samarbejde.

Dette er den første afrapportering af et forskningsprojekt (SAMFO) finansieret af A. P. Møller Fonden i perioden 2020-2024. Rapportens primære formål er derfor at danne afsæt for en større undersøgelse af samarbejde i den danske folkeskole, herunder samarbejdets udbredelse, dets organisatoriske og ledelsesmæssige forudsætninger samt konsekvenser af samarbejdet. Der er ikke tale om en metaanalyse med håndfaste videnskabelige konklusioner om fx samarbejdseffekter, men om en mere generel redegørelse for andres forskning, herunder en karakterisering af den samlede litteratur.

Resultater

Perspektiver på samarbejde

Der findes i litteraturen flere perspektiver på samarbejde. Studierne kan inddeles i tre overordnede kategorier:

  • Professionelle læringsfællesskaber (PLC)
  • Distribueret ledelse
  • Øvrige perspektiver

Hovedparten af studierne undersøger professionelle læringsfællesskaber (PLC), mens en mindre gruppe studier undersøger distribueret ledelse.

Konsekvenser af samarbejde

De fleste studier undersøger samarbejdets betydning for eleverne. Studierne finder generelt positive sammenhænge mellem samarbejde og elevernes faglige resultater.

Studier, der undersøger betydningen for lærerne, rapporterer generelt positive resultater både på kollektivt og individuelt niveau. På det kollektive niveau finder studierne, at samarbejdet kan styrke tilliden blandt medarbejdere og skabe gode betingelser for et fælles værdigrundlag på skolen. På det individuelle niveau finder andre studier, at lærernes motivation og selvoplevede kompetence styrkes som følge af professionelt samarbejde.

Fremmende og hæmmende faktorer for samarbejde

En række studier peger på forhold, der henholdsvis kan understøtte eller udfordre samarbejdet. Disse studier har en meget forskellige karakter, men er typisk kvalitative. Overordnet peger studierne på, at tid, ledelse, tillid og kultur har en betydning for samarbejdet.

Metode

Rapporten bygger på en omfattede gennemgang af den internationale forskningslitteratur ved hjælp af klare inklusions- og eksklusionskriterier.

Der indgår i alt 158 internationale, peer-reviewed artikler, der er udgivet mellem 2010 og 2020.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

A. P. Møller Fonden

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Læs også
  1. Gå hjem-møde i Aarhus

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  2. Gå hjem-møde i København

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  3. Rapport

    Visitationsprocesser på ældreområdet kan være unødigt bureaukratiske

  4. Rapport

    Når forældre udfordres af alvorlig sygdom, misbrug, vold eller kriminalitet, kan det påvirke deres børns sociale og emotionelle udvikling

  5. Artikel

    Opvækst i fattigdom har konsekvenser fra nyfødt til voksenlivet

  6. Vidensindsamling

    Hvordan oplever forældrene sig inddraget i sagsbehandlingen ved børnesager?

  7. Rapport

    Specialundervisnings- og støttebehov i Haderslev Kommune

  8. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  9. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  10. Rapport

    Seks kommuner inspirerer til udvikling af fremtidens ældreomsorg

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os