Uddannelse, efteruddannelse og kompetencer
Undersøgelsens deltagere:
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Formål og baggrund
Internationale tests (fx PISA) viser, at børn i Norge klarer sig relativt dårligt i centrale fag som norsk og matematik, mens andre internationale undersøgelser blandt voksne (fx IALS) viser, at de voksne klarer sig relativt godt i de samme fag. Desuden er der relativt stor forskel på, hvor godt og hvor dårligt børnene klarer sig, mens de voksne i højere grad klarer testene på samme niveau.
Dette forskningsprojekt skal undersøge, i hvilket omfang vores kompetencer ændrer sig over et livsforløb, og hvilken rolle uddannelsesinstitutioner, arbejdsmarkedsforhold og demografiske ændringer spiller for denne ændring.
Data og metode
Projektet er i udgangspunktet baseret på norske administrative registerdata kombineret med PIAAC data (Programme for the International Assessment of Adult Competencies). Data analyseres ved brug af standard mikroøkonometriske metoder; blandt andet anvendes en uddannelsesreform fra 1994 til at identificere kausale sammenhænge. Derudover er det centralt at adskille kohorteeffekter fra alderseffekter.
Undersøgelsens deltagere
Projektleder
Om denne undersøgelse
Finansieret af
Det Norske forskningsrådSamarbejdspartnere
Norske forskere