Kontakt
For mere end ti år siden blev 3+2 Bologna-strukturen indført på danske universiteter. Den betød, at studerende først skal vælge kandidatuddannelse når de afslutter deres bachelor. Alligevel er der både i Danmark og internationalt en sparsom viden om, hvordan studerende vælger, og hvilke overvejelser der indgår i deres valg. Det betyder, at politiske og administrative beslutninger om reguleringer af uddannelser og vejledning af studerende i dette valg ikke kan bygge på viden. Målet med forskningsprojektet er at undersøge de studerendes valgprocesser og overgangsmønstre i overgangen til kandidatuddannelse og samtidig at udvikle den teoretiske forståelse af feltet. Projektet kombinerer forskellige kvantitative og kvalitative metoder i tre delprojekter. I det første gennemføres en ikke tidligere udført statistisk kortlægning af de studerendes valg af kandidatuddannelse på nationalt plan. I det andet følges valgprocessen og overgangen efter bacheloruddannelsen for studerende fra fem tekniske og naturvidenskabelige bacheloruddannelser gennem en række narrative interviews. Det tredje delprojekt er en antropologisk undersøgelse af tre af de udvalgte bacheloruddannelser med fokus på hvordan uddannelseskultur spiller sammen med de studerendes valgproces. Projektet placeres på Københavns Universitet og gennemføres i samarbejde med SFI og Århus Universitet. Internationale eksperter bidrager med analyser af internationale.