Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­december 2020 - april 2025

Evaluering af fritidsjob i Esbjerg

Kan en fritidsjobindsats skabe bedre chancer i livet for unge? VIVE skal evaluere en fritidsjobsindsats i Esbjerg Kommune.

Projektleder: Gunvor Christensen Projektmedarbejdere: Mette Lunde Christensen , Helle Bendix Kleif & Anders Winkler
Beskæftigelse, Børn og unge, Social arv og mobilitet, Forebyggelse, Inklusion, Kommune, Socialområdet, Uddannelse, Udsatte, Ulighed
Udsatte unge har ofte svære forudsætninger for at få en uddannelse og komme ind på arbejdsmarkedet. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Gunvor Christensen Projektchef, ph.d. i sociologi M: 53 38 14 11 guc@vive.dk

Udsatte unge har ofte svære forudsætninger for at få en uddannelse og komme ind på arbejdsmarkedet. Det kan have store omkostninger, både for den enkelte og for samfundet.

Esbjerg Kommune har væsentlige udfordringer i forhold til unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse, og ikke er selvforsørgende i voksenlivet. De seneste data viser, at 7,1 procent af Esbjerg Kommunes unge i alderen 18-24 år er uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet i 2018.

Derfor samarbejder Esbjerg Kommune og erhvervslivet i Esbjerg om en fritidsjobindsats. Den er rettet mod 16-18-årige, der hverken er i gang med en uddannelse eller et arbejde, og elever på udvalgte folkeskoler.  

Allerede fra 8. klasse skal der bygges bro mellem de unge og virksomhederne, Målet er på kort sigt, at de unge opnår en tidlig erhvervserfaring ved at få et fritidsjob, og på lang sigt, at flere unge får en uddannelse og kommer ind på arbejdsmarkedet.  

Projektet har tre hovedaktiviteter:

  1. Etablering af virksomhedsnetværk og flere og nye former for fritidsjob.
  2. Fritidsjobkonsulent på skolerne – Erhvervsrettede aktiviteter i skoletiden for de socialt udsatte elever fra 8.-9. klasse:
    1. Gruppeforløbet ”Parat til job og uddannelse”
    2. En håndholdt fritidsjobindsats
    3. En håndholdt fritidsjobindsats for de 16-18-årige – Gruppeforløbet ”Klar til job”.

Formål

Der er tre overordnede formål med evalueringen: Den skal afdække virkninger af fritidsjobsindsatsen, hvordan virkningerne opnås, samt hvad indsatsen koster/indsatsomkostningerne.

Evalueringen er således delt ind i tre dele:

  1. En virkningsevaluering – hvilke virkninger har indsatsen?
  2. En implementeringsevaluering – hvordan virker indsatsen?
  3. En vurdering af omkostninger af indsatsen – hvad koster indsatsen?

Metoder

Ved hjælp af kvantitative metoder vil evalueringen afdække, hvilke virkninger indsatsen har, og hvad den koster. Unge i fritidsjobsindsatsen registreres, således at vi kan koble registerdata på fra Danmarks Statistik samt forløbsdata fra Esbjerg Kommune om skole, uddannelse og beskæftigelse. Derudover gennemfører vi elektroniske surveys, hvor unge i indsatsen rapporterer deres aktuelle situation og oplevelser af den.

For at afdække, hvordan indsatsen virker, gennemfører vi kvalitative interview med deltagere, fritidsjobskonsulenter, virksomheder og øvrige aktører i indsatsen.

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

Den A.P. Møllerske Støttefond

Læs også
  1. Webinar

    Webinar: Støtte til udsatte børn og unge i Danmark: Trends i politik, professioner og lovgivning

  2. Rapport

    VIVE har kortlagt, hvilke unge der deltog i Ungeprofilundersøgelsen 2019/2020

  3. Rapport

    Mødet mellem borgere med handicap og kommunen

  4. Webinar

    Watch webinar: Child protection in Finland: Recent trends in political debates, support systems and legislation

  5. Rapport

    Regionsdrevet lægeklinik har styrket nordjysk samarbejdsmodel på tværs af sektorer

  6. Nyhed

    Targeted school‐based interventions for improving reading and mathematics for students with or at risk of academic difficulties in Grades K‐6: A systematic review

  7. Rapport

    Tre vigtige temaer for faglig ledelse af dagtilbud

  8. Nyhed

    En undersøgelse af omfanget af krænkende handlinger og konflikter på det danske arbejdsmarked

  9. Nyhed

    Protocol: Service learning for improving academic success in students in grade K to 12: a systematic review

  10. Undersøgelse i gang

    VIVE evaluerer danske frivilligcentre

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os