Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­april 2019 - december 2022

Hvordan påvirker inklusion livskvalitet, læring og udvikling hos børn med særlige behov? og Class Size in Special Education (to reviews)

VIVE Campbell skal undersøge, hvilken indflydelse inklusion har på livskvalitet, læring samt social og faglig udvikling hos børn med særlige behov. Det sker gennem en forskningsoversigt, der skal belyse, hvilke effekter inklusion har for børn med særlige behov.I et relateret review undersøger VIVE Campbell, hvilken effekt klassestørrelse har på læring, udvikling og livskvalitet hos børn med særlige behov. Formålet er at bidrage med kvalificeret viden, som kan hjælpe beslutningstagere og undervisere med at skabe de bedste vilkår for børn i specialtilbud.

Projektleder: Nina Thorup Dalgaard Projektmedarbejdere: Nina Thorup Dalgaard , Bjørn Christian Arleth Viinholt & Anja Bondebjerg
Systematiske metoder
VIVE kortlægger som led i internationalt Campbell-samarbejde, om inklusion har positiv indvirkning på udsatte børns livskvalitet, læring og udvikling. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Nina Thorup Dalgaard Seniorforsker, cand.psych., ph.d. M: 33 48 08 51 nitd@vive.dk

Børn med særlige behov har ofte brug for støtte gennem deres skoletid gennem specialtilbud og -undervisning. Den traditionelle specialundervisning adskiller børn med særlige behov fra den almindelige klasse, hvor børn med særlige behov i stedet undervises i mindre klasserum med færre elever. Der har dog helt tilbage fra 1930'erne været ideologiske strømninger og politiske initiativer for, at børn med særlige behov bliver inkluderet i almindelige skoleklasser.

Inklusion af børn med særlige behov til almindelige klasser har både vist positive og negative effekter. Der mangler derfor fortsat viden på området, herunder særligt, hvordan inklusion påvirker læring og udvikling hos børn med særlige behov.

Formål

Forskningsoversigten har til formål at måle effekten af inklusion, og hvordan det påvirker børnenes læring, faglige og sociale udvikling samt livskvalitet. Forskningsoversigten skal bidrage med kvalificeret viden, som kan inspirere politikere og relevante instanser i deres arbejde med at skabe de bedste vilkår for børn med særlige behov.

Metode

Undersøgelsen er en systematisk forskningsoversigt over relevante studier, der måler effekten af inklusion hos børn med særlige behov. Undersøgelsen vil desuden indeholde en eller flere meta-analyser. Formålet med meta-analyse er at identificere en effekt i resultaterne fra de enkelte studier og derefter lave en samlet konklusion.

Protokol for projektet

En protokol er en plan for og beskrivelse af, hvordan et review skal laves.

Protokollen beskriver bl.a. formålet med reviewet og skitserer, hvordan man vil søge, screene, kode og analysere studierne. 

Læs protokollen for projektet her.

 

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

VIVE Campbell

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 3. april 2020 VIVE Campbell undersøger betydningen af klassestørrelser på specialområdet
Læs også
  1. Nyhed

    Promoting interactive skills and mind-mindedness among early childcare professionals: study protocol for a randomized wait-list controlled trial comparing the Circle of Security approach with care as usual in center-based childcare (the SECURE project)

  2. Nyhed

    PROTOCOL: Testing frequency and student achievement: A systematic review

  3. Systematisk forskningsoversigt

    Parenting interventions to support parent/child attachment and psychosocial adjustment in foster and adoptive parents and children: A systematic review

  4. Nyhed

    Service learning for improving academic success in students in primary and secondary education: a systematic review

  5. Videnskabelig artikel

    Hvad kan løfte elever, der har faglige vanskeligheder?

  6. Debatindlæg

    Politiske beslutninger bygger på ufuldstændige økonomiske modeller

  7. Nyhed

    Forskningsinterview. En praktisk og metodisk introduktion.

  8. Nyhed

    Voluntary work for the physical and mental health of older volunteers: a systematic review

  9. Undersøgelse i gang

    Hvorfor bliver effekterne af skoleindsatser mindre over tid?

  10. Nyhed

    Universal preschool programs and long-term child outcomes: A systematic review

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os