Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­oktober 2021 - april 2022

Kortlægning af læreres almen- og specialpædagogiske kompetencer

VIVE skal kortlægge lærernes formelle og uformelle almen- og specialpædagogiske kompetencer i deres arbejde med elever med særlige behov i grundskolen.

Projektleder: Maria Keilow Projektmedarbejdere: Morten Hjortskov Larsen & Peter Rohde Skov
Børn og unge, Fagprofessionelle, Folkeskole, Ledelse, Uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Maria Keilow Forsker, cand.scient.soc M: 33 48 09 98 mkw@vive.dk

I de senere år er inklusion og specialundervisning kommet på dagsordenen i Danmark. Inklusionseftersynet i 2016 (iværksat af Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling) fandt, at det pædagogiske personales viden og kompetencer har stor betydning for kvaliteten af undervisningen af elever med særlige behov. Eftersynet anbefalede, at læreres og pædagogers praksisnære kompetencer styrkes.

Lærernes oplevede egne kompetencer er blevet undersøgt flere gange de senere år og har vist, at en mindre andel af lærerne oplever, at de ikke har tilstrækkelige kompetencer til at varetage undervisningen af elever med særlige behov.

For at give et fyldestgørende billede af området bidrager dette projekt dels med en registerbaseret kortlægning af kompetencedækningen, dels med skoleledernes syn herpå. Undersøgelsen vil især stille skarpt på både formelle såvel som uformelle kompetencer og vil også bidrage med en afdækning af det ledelsesmæssige arbejde med kompetenceudvikling på skolerne.

Formål

Undersøgelsen kortlægger lærernes formelle og uformelle kompetencer på det almen- og specialpædagogiske område i deres arbejde med elever med særlige behov i grundskolen. Undersøgelsen afdækker desuden, hvordan denne kompetenceudvikling organiseres, og hvilken udvikling i kompetencedækningen, der er sket over tid.

Undersøgelsen vil kunne fungere som afsæt til beslutninger omkring den fremtidige indretning og afvikling af kompetenceudviklingen.

Metoder

Projektet består af to dele: Del 1 er en registerbaseret deskriptiv kortlægning, der angiver andele af lærere med relevante almen- og specialpædagogiske kompetencer. Denne analyse undersøger også udviklingen af kompetencedækningen over tid. Del 2 er en spørgeskemabaseret undersøgelse blandt skoleledere, der afdækker skoleledernes syn på kompetencedækningen af de specialpædagogiske opgaver i folkeskoler og specialskoler i Danmark. Den organisatoriske forankring af kompetenceudviklingen samt rammer og eventuelle barrierer for dette arbejde afdækkes også.

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 29. marts 2022 Kortlægning af læreres kompetenceudvikling vedrørende arbejdet med børn med særlige behov
Læs også
  1. Nyhed

    Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  2. Nyhed

    Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv

  3. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  4. Rapport

    Datadrevet kvalitetsudvikling af diabetesbehandling er en langsigtet investering

  5. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

  6. Nyhed

    Ungepanelet om efterværn

  7. Nyhed

    Efterværn og støtte set fra de unges perspektiv

  8. Rapport

    Decentrale beretninger fra hjemmeplejen og plejecentre under covid-19-epidemien

  9. Rapport

    Nationale tiltag under covid-19-epidemien januar 2020 – april 2021 - Delrapport 3

  10. Nyhed

    Promoting interactive skills and mind-mindedness among early childcare professionals: study protocol for a randomized wait-list controlled trial comparing the Circle of Security approach with care as usual in center-based childcare (the SECURE project)

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os