Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­februar 2020 - marts 2024

Metodeprojekt: Frivillige understøtter positive læringsmiljøer i familien

Fonden for Socialt Ansvar skal udvikle en indsats, der skal etablere trygge læringsmiljøer for børn i udsatte familier og dermed støtte forældre i at understøtte børnenes læring. Indsatsen skal bygge på frivillig deltagelse, og at familierne hjælper hinanden. VIVE skal evaluere indsatsen.

Projektleder: Helle Hansen Projektmedarbejdere: Niels Peter Mortensen & Helle Hygum Espersen
Børn og unge, Familie, Frivillighed, Forebyggelse
Arkivfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Helle Hansen Senioranalytiker, cand.oecon. M: 33 48 09 27 heh@vive.dk

Mange udsatte forældre kan have svært ved at støtte deres børns skolegang, trivsel og læring. Med projekt ’Frivillige understøtter positive læringsmiljøer i familien’ ønsker Fonden for Socialt Ansvar at afprøve, om frivillige ligestillede familier (peers) kan bygge bro mellem udsatte familier, skolen og det offentlige. Projektet finansieres af Den A.P. Møllerske Støttefond.

Formål

Formålet med projektet er, at flere børn fra udsatte familier får en optimal skolegang og gennemfører en uddannelse til gavn for dem selv, deres familier og det danske samfund. Fonden for Socialt Ansvar arbejder i forvejen med at støtte familier og forældre i deres konkrete hverdag gennem organisering og uddannelse af frivillige kræfter over hele landet.

”Metodeprojekt: Frivillige understøtter positive læringsmiljøer i familien” er et metodeudviklingsprojekt, som har fokus på at udvikle en indsats, der skal etablere trygge læringsmiljøer for børn i udsatte fa-milier og dermed støtte forældre i at understøtte børnenes læring. Projektets mål er:

  1. at forældrene får styrkede forudsætninger for at støtte deres børns læring og udvikling
  2. at forældrene deltager mere aktivt i deres børns liv
  3. at forældre kan støtte andre forældre.

Frivillige til projektet rekrutteres blandt familierne og opkvalificeres til at støtte hinanden og bygge bro til skolerne. Det vil sige, at indsatsen gennemføres ved ligeværdige relationer, hvor den, der hjælper, og den, der bliver hjulpet, er gensidigt udvekslende og fleksibel.

Metoder

VIVE evaluerer projektet med en før- og eftermåling, observation og interview med familierne, skolerne og andre samarbejdspartnere i projektet.

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

Den A.P. Møllerske Støttefond

Læs også
  1. Debatindlæg

    Økonomisk straf for skolefravær rammer de mest sårbare elever

  2. Nyhed

    Playing the system

  3. Nyhed

    Restricted Childhood, Interrupted Youth

  4. Rapport

    Sådan kan socialfaglige medarbejdere integreres i skole og dagtilbud for at forebygge mistrivsel blandt børn og unge

  5. Rapport

    VIVE har kortlagt indsatser, der kan støtte børn med autisme eller ADHD

  6. Nyhed

    Frivilligcentre i Danmark og deres støtte til civilsamfund og frivillige

  7. Inspirationshæfte

    Kan fodboldtræning få unge i uddannelse og arbejde?

  8. Nyhed

    Indsats i Esbjerg får otte ud af ti deltagere i fritidsjob

  9. Gå hjem-møde i Aarhus

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  10. Gå hjem-møde i København

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os