Kontakt
Forskningen har vist, at alt for mange af de anbragte børn ikke opnår de nødvendige skolefærdigheder, der skal sikre deres fremtid. De anbragte børn har generelt svært ved at holde trit med deres jævnaldrende, når det gælder skolen. PDAcadamy og Ahmet Günes afprøver i projektet ’Styrket indsats overfor anbragte børn og unge’ forandringsmetoden ’Positiv Afvigelse’ på 15 døgninstitutioner. Målet med metoden er først at skabe en nuanceret problemforståelse af, hvorfor det er svært for anbragte børn og unge at gennemføre folkeskolen og derefter opdage og udbrede positiv praksis. Der indgår ca. 180 børn og unge i alderen 6-16 år i projektet. SFI gennemfører evalueringen af projektet, hvor der løbende indsamles både kvantitativt og kvalitativt data om børnenes trivsel og deres skolegang. Derudover vil der være en registerbaseret opfølgning 2 og 4 år efter projektets afslutning, hvor der fokuseres på hvordan børnene klarer sig i skolesystemet. Projektet afsluttes i 2017, hvor der udkommer et SFI-notat. Derudover vil der udkomme to notater i forbindelse med opfølgningen 2 og 4 år efter afslutningen. Helle Hansen er projektleder på opgaven.