Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­juli 2022 - juni 2025

The Effects of Extending the School Day on Student Achievement, Behavior, and Well-Being: A Systematic Review and Meta-Analysis

Der mangler overordnet viden om effekterne af øget undervisningstid på tværs af forskellige fag, klassetrin og udfaldsmål. VIVE Campbell undersøger derfor, hvilke effekter øget undervisningstid har på elevers læring, adfærd og trivsel.

Projektleder: Mikkel Helding Vembye Projektmedarbejdere: Anne Brink Nandrup , Elizabeth Bengtsen & Trine Filges
Børn og unge, Effekt, Reform, Uddannelse
Hvilken betydning har ekstra undervisningstid? Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Mikkel Helding Vembye Forsker, ph.d. i statistisk meta-analyse M: 33 48 08 11 mihv@vive.dk

Grundet folkeskolereformen har øget undervisningstid og længere skoledage været et meget omdiskuteret emne herhjemme, ligesom der har været stort politisk fokus på emnet i mange OECD-lande. Herhjemme har man tidligere gennemført et større lodtrækningsforsøg, som undersøgte effekterne af øget undervisningstid i 4. klasse og påviste en moderat, positiv effekt. Dog mangler vi fortsat at få det overordnede billede af effekterne på tværs af forskellige udfaldsmål såsom elevers præstation, adfærd og trivsel, elevpopulationer, klassetrin og fag. Det er det, denne undersøgelse har til formål at undersøge.

 

Formål

Formålet med undersøgelsen er at skabe forståelse for effekterne af øget undervisningstid på elevernes præstation, adfærd og trivsel, hvillet ikke tidligere er gennemført for alle udfaldsmål. Derudover er formålet at undersøge, hvorvidt den overordnede effekt kan variere. For eksempel undersøges det, om antallet af timer, som skoleugen bliver forøget med, kan have varierende effekt på udfaldsmålene. 

 

Metode

Undersøgelsen er et Campbell-review, som systematisk og metodisk afdækker, hvilken publiceret international viden der findes på området. På baggrund af de indsamlede studier forventer vi at kunne udføre state-of-the art-metaanalyser, hvor der blandt andet ses på forskelle i effektstørrelser på tværs af forskellige studiedesigns og de ovennævnte faktorer.

 

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on soldiers

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  3. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  4. Rapport

    VIVE og EVA har gennemført et forarbejde med at udvikle en metode til at opgøre praksisnormering

  5. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  6. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  7. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  8. Debatindlæg

    Forskningsdirektør: Alene lønnen gør, at den akademiske socialrådgiver antages at være mere produktiv

  9. Rapport

    Uddannelsesbarrierer

  10. Rapport

    Nyt læringsforløb støtter unge med autisme

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os