Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­april 2021 - oktober 2022

Uddannelsesbarrierer – i et forløbsperspektiv

Der er stadig alt for mange unge, som ikke får en ungdomsuddannelse. I dette projekt undersøger VIVE de unges egne opfattelser af barrierer i uddannelsessystemet.

Projektleder: Mette Slottved
Ungdomsuddannelse, Folkeskole, Organisering, Uddannelse, Udsatte
VIVE vil bidrage med ny viden om unges egne opfattelser af barrierer i uddannelsessystemet. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Andelen af unge, som ikke får en ungdomsuddannelse, har været stort set uforandret de sidste 20 år. Selvom man de seneste par år har set en lille stigning i andelen af unge, som gennemfører en ungdomsuddannelse, udgør restgruppen en bemærkelsesværdig stor og stabil andel af 25-årige. I Danmark har vi ikke tilstrækkelig viden om barrierer i uddannelsessystemet til at forklare tendensen.

Formål

Undersøgelsens overordnede formål er at bidrage med ny viden om unges egne opfattelser af barrierer i uddannelsessystemet. VIVE indhenter viden fra unge i midten af 20’erne, der ser tilbage på barrierer i deres uddannelsesmuligheder og uddannelsesforløb. Undersøgelsen består således af to dele, der overordnet har til formål at afdække:

  • Uddannelsesbarrierer: Hvilke uddannelsessystemiske barrierer mener de unge selv, at unge generelt møder i forhold til mulighederne for at gennemføre en ungdomsuddannelse?
  • Uddannelsesforløb: Hvordan påvirker de unges eget uddannelsesforløb deres syn på uddannelsessystemiske barrierer?

Metoder

VIVE har en unik mulighed for at afdække uddannelsesbarriererne med udgangspunkt i en gentagelse af forløbsundersøgelsen af unge født i 1995, også kaldet Årgang 95-undersøgelsen. Årgang 95-undersøgelsen er baseret på 11.000 unge. Den består af tre delpopulationer: BFU (Børneforløbsundersøgelsen), EFU (Børn med etnisk minoritetsbaggrund) og AFU (Børn som har været anbragt uden for hjemmet).

Undersøgelsen indebærer en ny runde af Årgang 95-undersøgelsen, det vil sige blandt unge, der nu er i alderen 25-26 år. Undersøgelsen baserer sig på fire delprojekter:

  • Delprojekt 1: En kvalitativ analyse af unges oplevelse af uddannelsessystemiske barrierer. Analysen bygger på allerede indsamlede interview med unge udvalgt på baggrund af deres uddannelsesoplysninger fra BFU-undersøgelsen i 2015, da de unge var 19 år.
  • Delprojekt 2: Udvikling af vignetter. På baggrund af de kvalitative analyser, desk research, en workshop samt input fra Kommissionen for 2. generationsreformer udvikles vignetter, som vil kunne besvare undersøgelsens to forskningsspørgsmål. Disse vignetter beskriver forskellige scenarier for unges uddannelsesforløb med variation over en række udslagsgivende tiltag, som den enkelte unge bedes tage stilling til.
  • Delprojekt 3: Udvikling af og test af spørgeskemaet til indsamling af data.
  • Delprojekt 4: Statistiske analyser af, hvordan forskellige grupper unge forholder sig til vignetterne samt analyser af restgruppens barrierer i forhold til at afslutte en ungdomsuddannelse.

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

Børne- og Undervisningsministeriet og Finansministeriet

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 17. januar 2023 Uddannelsesbarrierer
Nyhed, 17. januar 2023 Unge mangler støtte til at gennemføre ungdomsuddannelse
Læs også
  1. Debatindlæg

    Økonomisk straf for skolefravær rammer de mest sårbare elever

  2. Nyhed

    Restricted Childhood, Interrupted Youth

  3. Rapport

    Sådan kan socialfaglige medarbejdere integreres i skole og dagtilbud for at forebygge mistrivsel blandt børn og unge

  4. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  5. Rapport

    Unge opnår hurtigt en markant positiv effekt på løn og beskæftigelse ved at tage erhvervsuddannelse – for voksne varierer det mere

  6. Rapport

    Nyt redskab måler science-kapital

  7. Inspirationshæfte

    Kan fodboldtræning få unge i uddannelse og arbejde?

  8. Nyhed

    Indsats i Esbjerg får otte ud af ti deltagere i fritidsjob

  9. Undersøgelse i gang

    Hvordan oplever SOSU-elever og SOSU-medarbejdere med migrantbaggrund arbejdet i ældreplejen?

  10. Gå hjem-møde i Aarhus

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os