Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­februar 2023 - december 2023

Undersøgelse af LGBT+-elevers trivsel i skolen

Hvordan oplever LGBT+ elever deres skolemiljø i forhold deres kønsidentitet og seksuelle orientering? Og oplever de, at de er mere udsat for mobning, diskrimination, vold, chikane og mistrivsel? Dette undersøger VIVE i en ny spørgeskemaundersøgelse blandt unge mellem 15-25 år.

Projektleder: Jane Greve Projektmedarbejdere: Didde Boisen Andersen , Julie Schou Nicolajsen , Signe Boe Rayce & Christophe Paul M K Kolodziejczyk
Børn og unge, Folkeskole, Uddannelse, Ungdomsuddannelse
Hvordan trives LGBT+-elever i grundskolen og på ungdomsuddannelser? Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE

Kontakt

Jane Greve Professor MSO, cand. polit., ph.d. i økonomi M: 41 10 26 22 jagr@vive.dk


Tidligere undersøgelser peger på, at der i hver skoleklasse i gennemsnit sidder en til to LGBT+-elever. Men vi kender ikke det præcise omfang og ved ikke, hvordan de trives i skolen, og om de oplever sig diskriminerede eller chikanerede på baggrund af deres kønsidentitet eller seksuelle orientering. Tidligere undersøgelser indikerer også, at LGBT+ elever er mere udsatte for bl.a. mobning, mistrivsel, diskrimination, ensomhed samt fysisk og psykisk vold end andre elever, men der mangler viden på dette område.

Derfor vil VIVE undersøge, hvordan LGBT+-elever trives i grundskolen og på ungdomsuddannelser.

Formål

Formålet er at undersøge 15-25-årige LGBT+-elevers trivsel på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet. Undersøgelsen vil blandt andet sætte fokus på elevernes oplevelse af mobning, diskrimination, vold og chikane, der er forbundet med kønsidentitet og/eller seksuel orientering. Herudover om elever oplever deres skolemiljøer som inkluderende i forhold til kønsidentitet og seksuel orientering, samt om der er mulighed for at søge støtte og hjælp igennem skolen i forbindelse med udfordringer forbundet med mistrivsel.

Rapporten forventes at udkomme omkring slutningen af 2023.


Metoder

Undersøgelsen vil bygge på en spørgeskemaundersøgelse blandt et tilfældigt udtræk af unge mellem 15-25 år. Spørgeskemaet vil blive udviklet på baggrund af en omfattende litteratursøgning og kvalificeret igennem pilottests. Indsamlet data fra spørgeskemaet kobles med information fra en række af de danske registrer.

Læs også
  1. Debatindlæg

    Økonomisk straf for skolefravær rammer de mest sårbare elever

  2. Nyhed

    Restricted Childhood, Interrupted Youth

  3. Rapport

    Sådan kan socialfaglige medarbejdere integreres i skole og dagtilbud for at forebygge mistrivsel blandt børn og unge

  4. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  5. Rapport

    VIVE har kortlagt indsatser, der kan støtte børn med autisme eller ADHD

  6. Rapport

    Unge opnår hurtigt en markant positiv effekt på løn og beskæftigelse ved at tage erhvervsuddannelse – for voksne varierer det mere

  7. Rapport

    Nyt redskab måler science-kapital

  8. Inspirationshæfte

    Kan fodboldtræning få unge i uddannelse og arbejde?

  9. Nyhed

    Indsats i Esbjerg får otte ud af ti deltagere i fritidsjob

  10. Undersøgelse i gang

    Hvordan oplever SOSU-elever og SOSU-medarbejdere med migrantbaggrund arbejdet i ældreplejen?

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os