Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­oktober 2020 - marts 2021

VIVE kortlægger, hvordan COVID-19 har påvirket kommunernes måde at hjælpe udsatte borgere på

COVID-19-epidemien har resulteret i nye måder at tilrettelægge arbejdet på, som potentielt kan styrke indsatsen over for udsatte borgere. VIVE kortlægger derfor kommunernes erfaringer for at skabe overblik over nye og lovende måder at hjælpe borgere i udsatte positioner på.

Projektleder: Ulf Hjelmar Projektmedarbejdere: Didde Cramer Jensen & Rasmus Tue Pedersen
Afbureaukratisering, Effektivisering, Organisering, Udsatte
Modelfoto: Mathilde Bech/VIVE

Kontakt

Ulf Hjelmar Projektchef, mag.art., ph.d. M: 31 55 04 20 ulhj@vive.dk

COVID-19-pandemien er en udefrakommende og uforudset begivenhed, der har tvunget kommuner og samarbejdspartnere til at reagere hurtigt og finde nye løsninger for borgerne i en akut opstået krisesituation. Dermed er vante beslutningsprocesser og arbejdsgange i en række tilfælde blevet ændret for at kunne imødekomme borgernes behov i denne helt usædvanlige situation. Dette kan i nogle tilfælde have resulteret i en form for social innovation, hvor elementer i indsatser er blevet forbedret og har et potentiale til at blive videreført efter COVID-19-pandemien.

Denne sociale innovation forventes at indeholde en række af de elementer, som kendetegner en lovende praksis og et godt socialt arbejde. Dette indebærer fx, at indsatsen umiddelbart synes at have en positiv virkning over for borgerne, at indsatsen er forbundet med en vis grad af økonomisk rentabilitet, og at indsatsen understøtter en faglig refleksion og et tværfagligt samarbejde omkring borgerne.

Kortlægger de nye måder at levere serviceydelser på

Social- og Indenrigsministeriet har bedt VIVE kortlægge de nye måder at levere serviceydelser med et særligt fokus på, hvor, hvordan og hvorfor håndteringen af COVID-19 har bidraget med nye måder at levere serviceydelser på, som er målrettet borgere i udsatte positioner. Fokus er på lovende erfaringer med styrket ledelse, organisering og tilrettelæggelse af indsats dels internt i de kommunale forvaltninger og mellem forvaltningerne, dels i form af tværsektorielt samarbejde med eksterne parter, fx regionen og civilsamfundsorganisationer.

Metoder

Kortlægningen baseres på en spørgeskemaundersøgelse blandt alle landets kommuner. Undersøgelsen vil kunne skabe et overblik over, hvilke ændrede indsatser under COVID-19-pandemien som kommunale nøgleaktører vurderer som lovende i forhold til kommunal levering af service.

I spørgeskemaundersøgelsen indgår både lukkede vurderings- og opfattelsesspørgsmål samt åbne spørgsmål. De lukkede spørgsmål har til formål at generere en generel viden om lovende erfaringer, der på kommuneniveau er gjort under COVID-19-panidemien. De åbne spørgsmål retter sig mod at få mere udførligt beskrevet og vurderet de særligt lovende nyskabelser.

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

Social- og indenrigsministeriet

Læs også
  1. Rapport

    Én samlet plan løfter kvaliteten af kommunens samarbejde med udsatte borgere

  2. Rapport

    Kun få ældre har brugt mulighed for at købe tilkøbsydelser

  3. Rapport

    Kommunal håndtering af flyttesager får positiv respons

  4. Kronik

    Ni år med frikommuner har skabt bedre løsninger for borgerne

  5. Nyhed

    Fra dokumentation til relation i børnesager

  6. Rapport

    Bevægelsessensorer og kamerakig kan øge sikkerhed og tryghed for borgere på botilbud og plejecentre

  7. Rapport

    Borgere med misbrug har et højt forbrug af velfærdsydelser

  8. Undersøgelse i gang

    Kan en fritidsjobindsats skabe bedre chancer i livet for unge?

  9. Rapport

    Kan mentaliseringsbaserede programmer skabe en bedre hverdag på anbringelsessteder?

  10. Debatindlæg

    Vores tilgang til hjemløshed skal være langt mere systematisk

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os