Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­maj 2021 - marts 2023

VIVE og Socialstyrelsen udvikler mestringsindsats til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser

VIVE skal i samarbejde med Socialstyrelsen og udvalgte kommuner udvikle og evaluere en dansk mestringsindsats til 8-14-årige børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser. Målet med indsatsen er, at børnene trives bedre i hverdagen og deltager mere aktivt i sociale sammenhænge både i skole og fritid. Mestringsindsatsen suppleres af en indsats, der er målrettet de nære voksne omkring barnet.

Projektleder: Pernille Skovbo Rasmussen Projektmedarbejdere: Niels Peter Mortensen , Nichlas Permin Berger , Thyge Tegtmejer & Niels Westermann Brændegaard
Børn og unge, Forebyggelse, Inklusion, Kommune, Socialfaglige metoder, Socialområdet
Børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser kan have store vanskeligheder med at trives og deltage aktivt i skole og fritid. Modelfoto: Cathrine Kjærø Ulf Ertmann/VIVE

Kontakt

Pernille Skovbo Rasmussen Senioranalytiker, ph.d., cand.scient.soc. M: 41 39 35 09 pera@vive.dk

Børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser er en voksende målgruppe, og kommunerne efterspørger virksomme sociale indsatser til at støtte børnene i at få bedre indsigt i egne ressourcer og udfordringer. Denne gruppe af børn kan nemlig opleve store vanskeligheder ved at fungere i hverdagen og er i højere grad end deres jævnaldrende udsatte i forhold til en række sociale og psykologiske problemstillinger. Socialstyrelsen har i samarbejde med VIVE taget initiativ til at udvikle en dansk mestringsindsats til målgruppen, som skal styrke børnenes trivsel og aktive deltagelse i hverdagen i skole og hjemmet. Mestringsindsatsen suppleres med et tilhørende vidensforløb for de voksne omkring barnet, da nære voksne spiller en stor rolle i forhold til at understøtte børnene i at tackle deres hverdag. Mestringsindsatsen skal afprøves, tilpasses og evalueres i samarbejde med en række udvalgte kommuner.

Indsats skal føre til bedre mestring af hverdagen

Mestringsindsatsen skal styrke trivsel i hverdagen hos børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser samt understøtte børnenes strategier til at deltage aktivt i skolen, i fritiden og derhjemme. Det er målet med projektet, at der skal udvikles en indsats, som skal støtte børnene i at oparbejde psykologiske teknikker til at mestre hverdagen, bl.a. gennem forbedret selvkontrol og sociale kompetencer. En vigtig del af indsatsen er desuden, at de voksne omkring barnet får viden, struktur og redskaber til at understøtte dette. Projektet følger Social- og Ældreministeriets Strategi for udvikling af sociale indsatser, som har til formål at udvikle, afprøve, modne og udbrede sociale indsatser og metoder.

Samarbejde med Socialstyrelsen og kommuner

Socialstyrelsen er hovedansvarlig for projektet omkring mestringsindsatsen, som skal udvikles og modnes i samarbejde med udvalgte kommuner. Kommunernes opgaver bliver at stille fagpersoner til rådighed til at forestå mestringsindsatsen (fx fra PPR), identificere børn i målgruppen og deres nære voksne samt at afprøve indsatsforløbet i samspil med VIVE og Socialstyrelsen over to omgange. Kommunerne vil også blive bedt om at medvirke til løbende at tilpasse indhold og beskrivelsen af mestringsindsatsen samt at evaluere forløbet med at afprøve og modne indsatsen. Udviklings- og modningsprojektet vil løbe over 2½ år. VIVE skal i samarbejde med Socialstyrelsen støtte kommunerne med at afprøve og modne mestringsforløbet. VIVE har desuden ansvaret for kompetenceudvikling af fagpersonerne i kommunerne samt løbende at evaluere mestringsindsatsen sammen med kommunerne og de børn og voksne, der modtager indsatsen.

Metoder

Evalueringen af mestringsindsatsen tilrettelægges løbende i tråd med udviklingen af første version af mestringsindsatsforløbet, som skal afprøves og modnes første gang i de to første kvartaler af 2022, mens anden afprøvning og modning af mestringsindsatsen er planlagt til at løbe henover slutningen af 2022. Evalueringen vil indebære kvalitative såvel som mere kvantificerbare mål og metoder og involvere både de fagpersoner, som skal forestå mestringsindsatsen, samt de børn og nære voksne, som får tilbudt indsatsen.

Projektet forventes afsluttet ved udgangen af 2023.

Om denne undersøgelse

Samarbejdspartnere:

Socialstyrelsen og udvalgte kommuner

Læs også
  1. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  3. Nyhed

    Webinar: Få inspiration til at designe ressourcetildelingsmodeller på det specialiserede socialområde

  4. Rapport

    VIVE og EVA har gennemført et forarbejde med at udvikle en metode til at opgøre praksisnormering

  5. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  6. Nyhed

    Better care, better work? Reablement in Danish home care and the implications for care workers

  7. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  8. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  9. Rapport

    Indsats støtter forældre med anbragte børn

  10. Rapport

    Uddannelsesbarrierer

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os