Kontakt
Regeringen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner indgik i februar 2019 aftalen Ledelse og kompetencer i den offentlige sektor. I aftalen står, at der skal gennemføres et eftersyn af de godkendte lederuddannelser for offentlige ledere – altså ledere i både stat, regioner og kommuner. Uddannelse af offentlige ledere var også på dagsordenen i Ledelseskommissionen, som blev nedsat af den tidligere regering for at understøtte bedre ledelse i hele den offentlige sektor. Kommissionens arbejde stod på fra 2017 til 2018, og en af dens anbefalinger lyder: ”Der skal gennemføres en dyberegående analyse af indhold, metode og læringseffekt på de formelle, offentlige lederuddannelser”.
VIVE er på denne baggrund blevet udvalgt til gennemføre projektet Eftersyn af offentlige lederuddannelser, der skal undersøge, hvordan lederuddannelser skaber værdi og resultater i den offentlige sektor. Projektet finansieres af Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Undersøgelsen skal danne grundlag for arbejdsgruppes anbefalinger
Undersøgelsen af offentlige lederes uddannelse skal rapporteres til en arbejdsgruppe, som består af repræsentanter fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Finansministeriet, KL, Danske Regioner, Danske Universiteter, Danske Professionshøjskoler og Danske Erhvervsakademier. Formålet er at skabe et solidt vidensgrundlag, som arbejdsgruppen kan anvende, når de i foråret 2021 skal give deres anbefalinger og forslag til opfølgning vedrørende uddannelse af offentlige ledere.
Fem delprojekter udgør det store projekt
Eftersyn af offentlige lederuddannelser er et omfattende projekt, der er opdelt i fem delprojekter, hvor der anvendes både kvalitative og kvantitative metoder. De fem delprojekter er følgende:
- Formulering af en forandringsteori for lederuddannelser, som vil tydeliggøre og eksplicitere antagelser om, hvorfor og hvordan lederuddannelse bidrager til værdi- og resultatskabelse i den offentlige sektor
- Analyse af skriftligt materiale fra uddannelsesinstitutionerne
- Registerbaseret undersøgelse af deltagerne på lederuddannelserne
- Spørgeskemaundersøgelser blandt ledere og ledernes organisationer
- Kvalitative interview med ledere, ledernes organisationer og undervisere fra uddannelsesinstitutionerne.
Resultaterne fra projektet forventes offentliggjort i foråret 2021.