Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Nyhed 13. MAR 2023
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering
  • Ældre
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Ledelse og implementering, Ældre

Frisættelse af kommuner giver faglig nytænkning i velfærden

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering
  • Ældre
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Ledelse og implementering, Ældre
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Forsøgene har blandt andet omfattet initiativer med kortere skoledage.
Læs rapporten: "Midtvejsevaluering af velfærdsaftaler"
Læs rapporten: "Midtvejsevaluering af velfærdsaftaler"
  • Ulf Hjelmar

    Professor MSO, Ph.d.

    31 55 04 20
    ulhj@vive.dk

VIVE har samlet de første erfaringer med velfærdsaftalerne, hvor syv kommuner er blevet frisat fra statslige og kommunale regler. Det har skabt et fagligt frirum, som giver medarbejdere energi til at tænke nyt.

Medarbejdere og lokale ledere har fået større frihed til at arbejde efter deres faglighed og skabe løsninger, der giver mening på den enkelte vuggestue, børnehave, skole eller plejehjem.

Sådan lyder de første erfaringer med velfærdsaftalerne, der har sat dagtilbuds-, folkeskole- og ældreområdet fri fra national lovgivning og kommunale regler i syv kommuner.

”Indtil videre kan vi se, at frisættelsen giver grobund for at tænke nyt. Det skyldes ikke mindst, at medarbejderne i hjemmeplejen og på de enkelte skoler og dagtilbud er med til at beslutte og skabe de forandringer, der skal sikre en bedre velfærd,” siger Ulf Hjelmar, professor MSO i VIVE.

VIVE har udgivet en midtvejsevaluering, der samler de første 1-2 års erfaringer med velfærdsaftalerne. Formålet med velfærdsaftalerne er at løfte kvaliteten af velfærden og give borgerne et bedre møde med den offentlige sektor. Kommunerne bliver sat fri fra national lovgivning, og de forpligter sig også til at sætte daginstitutioner, skoler og ældrepleje fri fra kommunal regulering.

En del af de forsøg, der er sat i gang, har dog ikke krævet frisættelse fra national lovgivning. Ulf Hjelmar vurderer dog, at velfærdsaftalerne har sikret, at kommunerne har kigget på deres egne arbejdsgange og dermed skabt forbedringer. Der er også kommuner, der er blevet opmærksom på, at de selv har regler, der ikke bidrager til at skabe bedre velfærd.
”Der er udviklet et mindre bureaukratisk mindset i kommunerne. Grebet om de lokale institutioner er blevet løsnet, og kommunerne har søgt at give plads til de nye faglige ideer, der er blomstret frem i takt med afbureaukratiseringen”, siger Ulf Hjelmar.

Forsøgene har blandt andet omfattet initiativer med kortere skoledage, nye arbejdsgange, der giver mere tid til borgerne i ældreplejen og bedre samarbejde omkring dagtilbud mellem forvaltning, forældre og institutioner.

I 2024 offentliggør VIVE slutevalueringen af forsøget med velfærdsaftaler. I slutevalueringen indgår resultaterne af en før- og eftermåling blandt medarbejdere og de nærmeste ledere samt registerdata. På den baggrund vil det være muligt mere præcist end i denne midtvejsevaluering at konkludere på om velfærdsaftalerne har ført til en ændret kvalitet i indsatserne.

Syv kommuner er blevet sat fri fra regler

Lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet og Lov om velfærdsaftaler på ældreområdet trådte i kraft i maj 2021 og er gældende frem til september 2024. På baggrund af lovgivningen om velfærdsaftaler er der efterfølgende i maj og september 2021 indgået specifikke velfærdsaftaler mellem regeringen og de syv forsøgskommuner. På dagtilbudsområdet er der indgået aftaler med kommunerne Helsingør og Rebild, mens aftalerne på folkeskoleområdet omfatter Esbjerg Kommune og Holbæk Kommune. På ældreområdet er der indgået velfærdsaftaler med kommunerne Langeland, Middelfart og Viborg.

VIVE har samlet de første erfaringer fra velfærdsaftalerne

I ”Midtvejsevaluering af velfærdsaftaler” fremlægger VIVE de første samlede erfaringer fra arbejdet med velfærdsaftalerne. Midtvejsevalueringen bygger på 37 interview med ledere og medarbejdere, 12 interview med borgere, skriftlig dokumentationsmateriale fra kommunerne samt en spørgeskemaundersøgelse gennemført blandt alle medarbejdere og ledere i de institutioner/tilbud, der indgår i arbejdet med velfærdsaftalerne (i alt 3.994
personer).

Mere fra samme undersøgelse

Rapport
4. FEB 2025

Kommunal frisættelse

  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ældre
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse, Ældre
Debatindlæg
22. MAR 2023

Frisættelse fra regler skaber energi i kommunerne

  • Ledelse og implementering
  • Ledelse og implementering
Rapport
14. MAR 2023

Midtvejsevaluering af velfærdsaftaler

  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering
  • Ældre
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Ledelse og implementering, Ældre, Økonomi og styring
Debatindlæg
7. JUL 2022

Lokale forskelle i kommunal velfærd er en naturlig konsekvens af mindre bureaukrati

  • Ældre
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ældre, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse
Videnskabelig artikel
2021

Frikommuneforsøg bør (også) forstås ud fra en innovationsdoktrin

  • Ledelse og implementering
  • Ledelse og implementering
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev