3 tips til fagpersoner: Styrk LGBT+-elevers trivsel

1. Ryst posen
LGBT+-personer optræder ofte kun i materialer, hvor deres identitet er omdrejningspunktet, men alle elever har brug for at kunne spejle sig i almindelige hverdagshistorier. Prøv for eksempel at lade en homoseksuel dreng være med i en historie om fodbold, uden at seksualitet er det centrale. Det viser, at LGBT+-personer også er en naturlig del af hverdagen.
2. Drop kønsopdeling
Kønsopdelte aktiviteter kan føles trygge for nogle – men de kan også skabe utryghed for elever, der ikke passer ind i kønsnormerne. Prøv af og til at opdele klassen på andre måder, efter farve på tøjet eller ved lodtrækning.
3. Sprog og adfærd
Som fagperson skal du ikke ændre elevers personlige holdninger, men du har ansvar for at skabe et trygt læringsmiljø. Det betyder, at homofobiske eller transfobiske udtalelser altid skal stoppes. Elever må gerne have religiøse eller moralske overbevisninger, men det må ikke føre til eksklusion eller utryghed for andre.