Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Nyhed 4. NOV 2025
  • Børn, unge og familie
  • Sundhed
  • Børn, unge og familie, Sundhed

Andres blik former pigers syn på sig selv

VIVE-magasin: Unge

  • Børn, unge og familie
  • Sundhed
  • Børn, unge og familie, Sundhed
Piger gør meget for at forsøge at få det godt i deres krop, men de bliver presset fra mange sider, og der er brug for, at omgivelserne støtter dem mere.
  • Nina Louise Aagaard

    Kommunikationskonsulent, Cand. soc

    33 48 09 87
    niag@vive.dk
  • Kathrine Vitus

    Professor, Professor i sociologi

    24 98 72 38
    kavi@vive.dk
  • Sofie Elgaard Iisager Jensen

    Videnskabelig assistent

    24 47 15 18
    seij@vive.dk

Klassekammeraters, venners og forældres vurderinger af udseende fylder i unge pigers liv. Piger bliver præsenteret for uopnåelige idealer for, hvordan de skal se ud, og det påvirker deres selvsyn. Der er behov for, at omverdenen støtter dem mere i at have det godt i deres egen krop.

Mens Emma spiser morgenmad, tikker en kommentar ind på Instagram: “Har du fået lavet vipper?” Inden Emma går ud ad døren, siger hendes mor, at hun ser flot ud i dag. I skolegården råder en veninde hende til at dække en bums i panden. I klasseværelset joker en dreng med, at hendes bluse er lidt gennemsigtig. I timen hvisker hendes sidekammerat: “Har du ikke tabt dig?”

Andres vurderinger fylder i unges pigers liv, og det påvirker deres syn på dem selv.

”Det er et problem hele tiden at blive vurderet, uanset om det er positivt eller negativt,” siger Kathrine Vitus, professor i VIVE.

Det er et problem hele tiden at blive vurderet, uanset om det er positivt eller negativt,
Kathrine Vitus, professor i VIVE

”Pigerne kommer til at betragte sig selv med et ydre blik, så de hele tiden måler, vejer og vurderer sig selv. Det ligger dybt i pigerne, og det optager enormt meget mental kapacitet hos dem.”

Emmas eksempel er opdigtet, men Kathrine Vitus har interviewet piger, der fortæller, at deres udseende bliver vurderet dagen igennem.

Et uopnåeligt skønhedsideal

I et forskningsprojekt undersøger Kathrine Vitus 9. klasseselevers forhold til kroppen. Idealerne for drenge og piger er forskellige. Drenge skal være muskuløse og ikke for tynde. Piger skal være tynde og trænede, men ikke muskuløse.

Desuden er der forskel på, hvor perfekte drenge og piger stræber efter at være. Drenge er tilfredse, så længe de selv mener, at de rammer gennemsnittet. Piger vil se ud som modeller, skuespillere og influencere.

”Man kan sige, at drengene vil opnå 50-80 procent, mens pigerne vil opnå 120-160 procent,” siger Kathrine Vitus.

Pigerne er bevidste om, at hverken modeller, skuespillere eller influencere er lige så smukke i virkeligheden, som de ser ud på billeder og videoer. Alligevel er de idealet, som pigerne stræber efter at ligne.

”Pigerne er meget opmærksomme på, hvad der er fake, og de er kritiske over for stræben efter den perfekte krop. Alligevel trænger det ind og sætter sig i deres selvbillede,” siger Sofie Elgaard lisager, der er videnskabelig assistent i VIVE og samarbejder med Kathrine Vitus.

Fællesskaber spiller en stor rolle

Ofte bliver pigerne præsenteret for idealerne på sociale medier. Men også familie, venner og klassekammerater spiller en afgørende rolle for, hvor meget udseende fylder i deres liv.

”I samfundet er der fokus på sociale medier, og det er også rigtigt, at skønhedsidealerne bliver formidlet gennem de sociale medier. Men fællesskaber er også meget betydningsfulde,” siger Kathrine Vitus.

"Det betyder faktisk meget mere, end vi forventede,” indskyder Sofie Elgaard lisager.

I samfundet er der fokus på sociale medier, og det er også rigtigt, at skønhedsidealerne bliver formidlet gennem de sociale medier. Men fællesskaber er også meget betydningsfulde,
Kathrine Vitus, professor i VIVE

Det er sværere for pigerne at håndtere presset for at leve op til idealerne, hvis deres forældre ofte taler om udseende, både deres eget og deres børns. Det er nemlig med til at sætte en dagsorden om, at udseende er vigtigt. Også pigernes venner kan have stor betydning: Hvor meget fylder snak om udseende, tøj, make-up og hvem, drengene synes, er lækre? Det spiller også en stor rolle, hvor meget der bliver kommenteret på udseende blandt klassekammeraterne, og hvor vigtigt det er at se godt ud og have det smarteste tøj på for at være en del af fællesskabet.

Støtte fra omgivelserne

Pigerne forsøger på forskellig vis at navigere i det pres, de oplever. Det gør de for eksempel ved at følge kropspositive aktivister på Instagram og TikTok, klæde sig, så de har det så godt som muligt med deres udseende, og dyrke sport, hvor kroppen bliver brugt til andet end at se godt ud.

Der er dog behov for, at pigerne bliver støttet bedre i deres bestræbelser på at have det godt i deres krop, siger Kathrine Vitus.

”Pigerne vil rigtig gerne have det godt i deres krop, og de gør meget for at forsøge at få det. De er reflekterede og dygtige til at navigere. Men de bliver presset fra rigtig mange sider, og der er brug for, at omgivelserne støtter dem mere.”

Denne artikel er en del af VIVE Magasin nr. 5, 2025.

Relateret indhold

Undersøgelse i gang
1. DEC 2024 — 31. MAR 2027

Embodied Young Lives: Children’s and Adolescents’ Perspectives on Body Size and Well-Being in Everyday and Institutional Contexts

  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Sundhed
  • Børn, unge og familie, Socialområdet, Sundhed
Magasin
4. NOV 2025

VIVE-magasin nr. 5: Unge

  • Børn, unge og familie
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Sundhed
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed, Socialområdet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev