Kommuner øger fokus på indsatser for fritidsjob til unge
Arbejdsmarked
Børn, unge og familie
Arbejdsmarked, Børn, unge og familie

Esbjerg gør det. Roskilde gør det. Skanderborg gør det. Og det samme gør mange andre kommuner: Etablerer indsatser, der skal hjælpe unge i gang med et fritidsjob og dermed understøtte deres videre vej til job og uddannelse. Og det er tilsyneladende en gavnlig strategi.
Ifølge forskningen er det nemlig ikke bare ekstra lommepenge, de unge får ud af det.
”Unge i fritidsjob tilegner sig en række erfaringer og kompetencer. De lærer blandt andet at indordne sig på en arbejdsplads, strukturere en hverdag, møde til tiden og samarbejde med andre og vidt forskellige mennesker. Det styrker både selvværd og motivation,” siger seniorforsker i VIVE, Rune Vammen Lesner, der har forsket i netop fritidsjob.
Hans forskning viser flere effekter af at have et fritidsjob, blandt andet:
- At de unge klarer sig bedre ved afgangsprøven i 9. klasse
- Sjældnere begår kriminalitet efter 9. klasse
- Kommer hurtigere i gang med en ungdomsuddannelse.
”Det er altså gavnligt for unge at arbejde nogle timer om ugen. Men det skal selvfølgelig balanceres, så det ikke går ud over andre aktiviteter som sport eller spejder, der også er gavnlige for den unge,” understreger Rune Vammen Lesner.
Praksis viser, at det gavner
Cirka hver tredje 13-17-årige i Danmark har i dag et fritidsjob. Blandt dem er der en overrepræsentation af unge fra middelklassen og omvendt en underrepræsentation af unge fra familier med lave indkomster.
Her kan en støttende indsats gøre en forskel, mener Rune Vammen Lesner, selvom hans forskning ikke kan fastslå, at fritidsjob har samme effekt, hvis man alene kigger på udsatte børn og unge.
”Hovedpointen er, at forskningen viser, at fritidsjob gør gavn. Det er en vigtig pointe uanset målgruppe. Og ude i praksis oplever man jo også, at det gavner udsatte unge,” siger Rune Vammen Lesner.
Denne artikel er en del af VIVE Magasin nr. 5, 2025.
Indsatsen i Esbjerg Kommune
’Fritidsjob i Esbjerg Kommune’ er et frivilligt tilbud. Grundstenene i indsatsen er:
- Åben vejledning på alle kommunale skoler til elever i 8. og 9. klasse
- Håndholdt vejledning til elever med behov for det og til 16-18-årige uden job eller uddannelse
- Støtte efter behov til alt fra at søge job, gennemføre jobsamtale og møde første dag.