Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Nyhed 4. NOV 2025
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet

Uddannelser mangler regler mod hård tone over for LGBT+-elever

VIVE-magasin: Unge

  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet
Modelfoto: Sine Fiig/VIVE
Næsten hver femte LGBT+-elev på ungdomsuddannelserne oplever at blive behandlet dårligt i skolen.
  • Anne-Marie Dynes Møller

    Kommunikationskonsulent

    29 17 09 60
    amdm@vive.dk
  • Jane Greve

    Professor MSO, Souschef, cand. polit., ph.d. i økonomi

    41 10 26 22
    jagr@vive.dk

LGBT+-elever diskrimineres i højere grad end andre unge på grund af deres kønsidentitet eller seksuelle orientering. Professor peger på, at der kan skabes et trygt undervisningsmiljø for alle, hvis der sættes aktivt ind over for skældsord og mobning.

”Svans”, ”faggot” og ”gay” er skældsord, der stadig bliver brugt af eleverne i skolegården, og det kan have stor betydning for LGBT+-elevers trivsel.

En undersøgelse fra VIVE viser, at næsten hver femte LGBT+-elev på ungdomsuddannelserne oplever at blive behandlet dårligt i skolen, og hver sjette føler sig utryg. Desuden forekommer selvskade blandt LGBT+-elever to til tre gange oftere end blandt øvrige elever.

Det er Jane Greve, som er professor MSO i VIVE, der har stået i spidsen for undersøgelsen. Hun peger på, at den hårde tone på sociale medier og i skolegården kan være en væsentlig faktor i elevernes mistrivsel.

”Med skældsordene bliver der sat lighedstegn mellem LGBT+-elevers identitet og noget negativt eller forkert. Når det sker i skolen, så kan det give et utrygt undervisningsmiljø.”

Med skældsordene bliver der sat lighedstegn mellem LGBT+-elevers identitet og noget negativt eller forkert. Når det sker i skolen, så kan det give et utrygt undervisningsmiljø.
Jane Greve, professor MSO i VIVE

Undersøgelsen viser, at mange elever oplever, at der mangler klare og håndhævede regler for god opførsel, når det gælder mobning relateret til kønsidentitet og seksualitet.

”Det er de færreste skoler, der tolererer nedsættende sprog om for eksempel etnicitet. Samtidig er det ikke alle uddannelsesinstitutioner, som har samme klare regler for nedsættende sprog om LGBT+-personer. Når reglerne er uklare, kan eleverne opleve det som en accept af negativ adfærd,” siger Jane Greve.

Vigtigt at skabe tryghed

LGBT+ er en betegnelse, som dækker over per- soner, der bryder med normerne for køn, seksualitet og/eller romantisk tiltrækning. Institut for Menneskerettigheder anslår, at LGBT+-personer udgør cirka 8 procent af befolkningen i alderen 16-64 år.

Andelen af LGBT+-unge, der afbryder deres ungdomsuddannelse, er dobbelt så høj som blandt andre elever. Derfor peger Jane Greve på, at det er vigtigt at skabe trygge og inkluderende læringsmiljøer på alle ungdomsuddannelser.

”Det er en minoritet, men en stor minoritet, og vi skal blive bedre til at skabe tryghed for dem. Ellers risikerer vi at tabe dem på gulvet. Vi bør som samfund ikke acceptere, at så mange LGBT+-personer for eksempel er ensomme, depressive og har en dårligere økonomi. Det påvirker både deres fremtid og vores velfærdssamfund,” understreger hun.

Denne artikel er en del af VIVE Magasin nr. 5, 2025.

LGTB+-elevers trivsel

  • 40 procent af LGBT+-elever føler sig ikke trygge ved at tale med deres lærere om udfordringer vedrørende deres seksuelle orien- tering eller kønsidentitet
  • 40 procent af eleverne mener ikke, at LGBT+-elever kan være ærlige om deres seksualitet
  • 40 procent af LGBT+-elever har en lav livstilfredshed
  • 20 procent af LGBT+-elever viser tegn på svær angst og depression.

Relateret indhold

Rapport
15. JAN 2024

LGBT+-elevers trivsel og mentale sundhed samt oplevelser af mobning, vold, chikane og diskrimination

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Nyhed
4. NOV 2025

3 tips til fagpersoner: Styrk LGBT+-elevers trivsel

Magasin
4. NOV 2025

VIVE-magasin nr. 5: Unge

  • Børn, unge og familie
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Sundhed
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed, Socialområdet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev