Debatindlæg 18. DEC 2010
Pisa: Øget evaluering risikerer at give bagslag
Udgivelsens forfattere:
- Carsten Strømbæk Pedersen
- Vibeke Normann Andersen
valuering, herunder test, bliver af politikerne udnævnt til at være centrale redskaber i reformen af den danske folkeskole. Men er evaluering det, der kan være med til at højne kvaliteten i folkeskolen? Svaret er selvfølgelig, at evaluering i sig selv ikke øger kvaliteten, men at evaluering under nogle bestemte forhold kan være med til at inspirere til bedre undervisning. Siden Danmark for ti år siden klarede sig overraskende dårligt i den første Pisa-undersøgelse, er der iværksat en række kvalitetssikrings- og evalueringstiltag i den danske folkeskole. Efter den seneste Pisa-undersøgelse er der igen stor politisk bevågenhed på folkeskolen. Den aktuelle debat skal ses i lyset af, at der nationalt allerede er indført en række tiltag, der skal sikre kvaliteten i den danske folkeskole.
Udgivelsens forfattere
- Carsten Strømbæk PedersenVibeke Normann Andersen
Om denne udgivelse
Publiceret i
Politiken