Afsøgning af potentialet for et erhvervsrettet tilbud til unge med kognitiv funktionsnedsættelse
Udgivelsens forfattere:
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet

Som et led i Børne- og Undervisningsministeriets vurdering af potentialet for et landsdækkende erhvervsrettet uddannelsestilbud for unge, der har fuldført en stu, har VIVE fået til opgave at se nærmere på den nuværende beskæftigelsesindsats målrettet tidligere stu-elever holdt op imod Flexuddannelsen.
Flexuddannelsen er for unge mellem 18 og 30 år, som har et kognitivt handicap, og som har afsluttet en stu. Den er for de unge, som trods en afsluttet stu og forudsætninger for en plads på arbejdsmarkedet ikke overgår direkte til videre uddannelse og beskæftigelse. De bliver i stedet tilknyttet jobcentret og modtager her forskellige tilbud under den aktive beskæftigelsesindsats. Den to-årige forsøgsuddannelse, Flexuddannelsen, kan være en relevant indsats for kommunerne for nogle af denne gruppe unge.
VIVEs undersøgelse af den sædvanlige beskæftigelsesindsats sammenlignet med Flexuddannelsen viser, at unge, der ikke påbegyndte Flexuddannelsen, og i stedet modtog den sædvanlige beskæftigelsesindsats, har lavere sandsynlighed for at komme i beskæftigelse, sammenlignet med unge, som efter en stu har påbegyndt Flexuddannelsen.
Undersøgelsen vurderer også, at mellem 12 og 30 % af dem, der årligt afslutter en stu, potentielt er i målgruppen for Flexuddannelsen.
Barrierer for Flexuddannelsens succes omfatter blandt andet, at den kræver deltagelse fra lokale virksomheder. Det er heller ikke sikkert, at de unge finder tilbuddet om Flexuddannelsen interessant eller relevant. Endelig er omkostningerne til Flexuddannelsen dyrere end omkostningerne forbundet med den kommunale aktivering.
I undersøgelsen identificeres fem kommuner, som ikke tilbyder Flexuddannelsen, og som har succes med at få unge i målgruppen for Flexuddannelsen i beskæftigelse. I disse kommuner, er der generelt ingen afgrænsede og specifikke indsatser til målgruppen. I stedet identificerer vi fire fællestræk ved den kommunale praksis for beskæftigelsesindsatsen for unge, der har afsluttet en stu: et tæt og tidligt samarbejde med stu-institutionerne, et individuelt tilrettelagt forløb for den enkelte unge, et godt samarbejde med lokale virksomheder samt faste kontaktpersoner og en helhedsorienteret indsats.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Børne og UndervisningsministerietUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd