Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Fagbladsartikel 12. AUG 2015
  • Arbejdsmarked
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Balancing the risk of ‘Lazearian’ interrupters and the benefits of educational and social peers

Tracing parental preferences for class-size reduction

Udgivelsens forfattere:

  • Karl Fritjof Krassel
  • Jacob Ladenburg
  • Camilla Dalsgaard
  • Arbejdsmarked
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

For forældrene er den optimale klassestørrelse på 17-20 børn. Klassestørrelsen har en betydning for, om forældrene oplever, at skolen har kvalitet.

Konklusion

Klassestørrelsen er et af de parametre, som forældre kigger efter, og som betyder noget, når forældre vurderer skolens kvalitet. Forældrene synes, at 17-20 elever er et passende niveau. Det er tidligere dokumenteret, at klassestørrelsen har en betydning for kvaliteten af undervisningen og for elevernes afgangskarakterer. Denne undersøgelse dokumenterer, at forældrene er bevidste om denne kvalitetsmarkør, og at de gerne vil forbedre undervisningen ved at reducere klassestørrelsen.

Undersøgelsen viser, at forældrene er villige til at betale mere for deres børns skole, hvis klasserne bliver mindre. Deres betalingsvillighed er større, jo større klasserne er. Forskerne har dog ikke undersøgt, om forældrene i praksis ville være villige til at betale hele regningen for de væsentligt mindre klasser.

Klasserne kan blive for små

Hvor forældrene på den ene side finder, at de nuværende klasser på op til 28 elever er lidt rigeligt store, kan klasserne på den anden side også blive for små. Hvis klassestørrelsen ryger under 17 børn, vurderer forældrene, at det er dårligere kvalitet. Det skyldes formodentlig, at forældrene synes, klassen fungerer bedre socialt, hvis den har en vis størrelse.

Artiklens resultater er relativt stabile, og tendensen er den samme på tværs af skoletype (offentlig og privat), klassetrin, antal børn, husstandsindkomst og forældres uddannelsesniveau.

Metode

Forskerne har undersøgt, hvilken betydning klassestørrelse har for forældre, når de skal vurdere kvaliteten af deres børns skole. I praksis undersøges dette ved, at man spørger forældrene, om de - i teorien - ville være villige til at betale ekstra for mindre klasser i deres børns skole. Derved får man et mål for, hvor højt de prioriterer klassestørrelse. Data er indsamlet blandt 1.436 respondenter fra et dansk web-panel i oktober og november 2009.

Baggrund

Artiklen udspringer fra ph.d.-afhandlingen Essays in Economics of Education af Karl Fritjof Krassel og er nu udgivet i Applied Economics Letters.

Udgivelsens forfattere

  • Karl Fritjof KrasselJacob LadenburgCamilla Dalsgaard

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Applied Economics Letters
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev