Rapport 1. NOV 2010
Bekymrende identiteter
Udgivelsens forfattere:
- Laila Dreyer Espersen
Socialområdet
Børn, unge og familie
Socialområdet, Børn, unge og familie
Denne afhandling handler om anbragte børns hverdagsliv på behandlingshjem, hvor formålet er at udforske hverdagslivets præmisser for børn, der er anbragt på behandlingshjem. På denne måde indskriver afhandlingen sig i et etnografisk inspireret forskningsfelt, hvor døgninstitutionens indre liv er under udforskning.
Afhandlingen bygger på et etnografisk feltarbejde, som er udført på to forskellige behandlingshjem for børn i skolealderen. Afhandlingen har udgangspunkt i en symbolsk interaktionistisk tilgang, hvilket betyder, at der især lægges vægt på at udforske den meningstilskrivelse, der sker i den sociale interaktion inden for feltet.
Afhandlingen undersøger og afdækker, hvordan dominerende forståelser af og fortællinger om udsatte børns problemer og behov har en betydning for de mønstre af interaktion, der etableres mellem børnene og de ansatte indenfor den døgninstitutionelle kontekst. Afhandlingen udforsker endvidere, hvordan de anbragte børn aktivt bidrager til at give deres hverdag et meningsfuldt indhold, og hvordan de arbejder med at forholde sig til de institutionelle rammer, samt hvordan de aktivt søger indflydelse på disse rammer. Endelig afdækker afhandlingen også, hvordan de ansatte, ligesom børnene, er under indflydelse af de særlige institutionelle vilkår, der gør sig gældende i en døgninstitutionel sammenhæng.
Afhandlingen bygger på et etnografisk feltarbejde, som er udført på to forskellige behandlingshjem for børn i skolealderen. Afhandlingen har udgangspunkt i en symbolsk interaktionistisk tilgang, hvilket betyder, at der især lægges vægt på at udforske den meningstilskrivelse, der sker i den sociale interaktion inden for feltet.
Afhandlingen undersøger og afdækker, hvordan dominerende forståelser af og fortællinger om udsatte børns problemer og behov har en betydning for de mønstre af interaktion, der etableres mellem børnene og de ansatte indenfor den døgninstitutionelle kontekst. Afhandlingen udforsker endvidere, hvordan de anbragte børn aktivt bidrager til at give deres hverdag et meningsfuldt indhold, og hvordan de arbejder med at forholde sig til de institutionelle rammer, samt hvordan de aktivt søger indflydelse på disse rammer. Endelig afdækker afhandlingen også, hvordan de ansatte, ligesom børnene, er under indflydelse af de særlige institutionelle vilkår, der gør sig gældende i en døgninstitutionel sammenhæng.
Udgivelsens forfattere
- Laila Dreyer Espersen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd