Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Bog 10. FEB 2020
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie

Børns rettigheder - i socialfagligt og pædagogisk perspektiv

Udgivelsens forfattere:

  • Anette Faye Jacobsen
  • Anne-Dorthe Hestbæk
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie
Modelfoto: Sine Fiig/VIVE
Der er stadig et stort behov for at sætte fokus på børns rettigheder herhjemme, og derfor er bogen både målrettet professionelle og studerende.
  • Anne-Dorthe Hestbæk

    Seniorforsker, Emerita

    33 48 08 94
    adh@vive.dk

En ny bog sætter fokus på børns rettigheder og klæder fagprofessionelle på til at tænke rettighederne ind i det daglige arbejde med udsatte børn og deres familier. Bogen beskriver også, hvilke udfordringer fagprofessionelle kan opleve i arbejdet med sociale børnesager, anbragte børn og unge, i dagtilbud eller på andre områder, der vedrører børn.

For snart 30 år siden ratificerede Danmark FN’s børnekonvention og forpligtede sig dermed til at medtage barnets perspektiv i alle forhold, der vedrører børn, og sikre børns rettigheder. Siden er børns rettigheder langsomt kommet mere og mere i fokus, og nogle af dem er blevet indarbejdet i dansk lov. Det gælder for eksempel børns ret til at blive hørt og princippet om barnets bedste.

Alligevel må fagpersoner ofte erkende, at det af mange forskellige årsager kan være svært i praksis at få inddraget perspektivet på børnerettighederne.

Mange udfordringer undervejs

Den nye bog ’Børns rettigheder – i et socialfagligt og pædagogisk perspektiv’ giver konkret viden om børns rettigheder. Bogen er skrevet af fagpersoner og forskere – blandt andet flere VIVE-forskere. Den beskriver i 17 kapitler regler på området, og hvordan fagprofessionelle kan medtænke børnerettigheder i deres daglige arbejde med børn og familier i udsatte positioner.

Bogen beskriver også de udfordringer, som fagpersonerne kan støde på, eksempelvis:

  • Hvad er det, man skal huske, når man for eksempel samarbejder om et barn i dagtilbud eller i skolen?
  • Hvad er udfordringerne ved at give høringsret til anbragte børn – og ikke mindst børn på en sikret institution, hvor der i sagens natur er en mængde indbyggede begrænsninger?
  • Hvordan er det at vokse op i en undertrykkende minoritetskultur, der ikke giver barnet den frihed, som børnekonventionen tilsiger?
  • Hvilke rettigheder har et handicappet barn i forhold til inklusion og det at kunne deltage på lige fod med sine jævnaldrende?
  • Hvor gode er vi til at lade barnets bedste få forrang i sociale sager, hvor der også er et hensyn at tage til barnets forældre – og hvor de to hensyn ikke altid overlapper?

Behov for fortsat fokus

Der er stadig et stort behov for at sætte fokus på og håndhæve børns rettigheder i Danmark. Derfor er bogen både målrettet professionelle og studerende. Det er nemlig ikke bare vigtigt, at de professionelle kender børnerettighederne, men også at studerende som kommende professionelle uddannes til at inkludere og sikre børns rettigheder i deres faglige praksis.

Udgivelsens forfattere

  • Anette Faye JacobsenAnne-Dorthe Hestbæk

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    VIVE
  • Samarbejdspartnere

    Anette Faye Jacobsen, Institut for Menneskerettigheder
  • Udgiver

    Akademisk Forlag
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev