Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Debatindlæg, ­5. oktober 2021

Buurtzorg-teams forudsætter frihed under ansvar – men evner vi det?

Buurtzorg-modellen bygger på en hollandsk idé om små, selvledende teams i ældreplejen. Hvis modellen skal blive en succes i Danmark, skal politikerne turde sætte teamene fri, så de administrative byrder og smarte løsninger kan konverteres til kvalitetstid med borgeren. Sådan skriver professor i sundhedsøkonomi, Jakob Kjellberg, i et blogindlæg på Kommunal Sundhed.

Jakob Kjellberg
Hjemmepleje, Ældre, Sundhed, Kommune
Læs blogindlægget på Kommunal Sundhed her
Byttehandlen i Buurtzorg-modellen er langt hen ad vejen frihed i form af selvledelse, så længe de centrale nøglemål nås. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Jakob Kjellberg Professor, cand.scient., m.sc. Health Econ M: 42 80 19 15 jakj@vive.dk

En ældrepleje med bedre kontinuitet, lavere omkostninger trods højere løn til de ansatte og en markant højere tilfredshed blandt brugere er det, som den hollandske Buurtzorg-model stiller i udsigt. Mange kommuner i Danmark forsøger for tiden at omstille deres ældrepleje i den retning for at opnå nogle af de gevinster, som er forholdsvis veldokumenterede i Holland.

Da konceptet med Buurtzorg-modellen blev introduceret i Danmark for ca. fem år siden, var det med en meget forsimplet fortælling om, at man startede med at drikke en kop kaffe med borgeren, og så forsvandt 40 pct. af ydelsesbehovet mere eller mindre af sig selv.

Siden er der kommet langt flere detaljer om, hvordan Buurtzorg drives. Herunder tæller, at der er tale om en ekstremt professionel organisation, der på lange stræk minder om en franchise-virksomhed, der stiller en komplet infrastruktur med alt fra dataunderstøttelse og uddannelse til vagtplanlægningsredskaber til rådighed for mindre selvledende plejeteams. Modellens teams har maksimalt 12 ansatte, som får en særdeles udstrakt frihed til selv at tilrettelægge og styre deres eget arbejde, så længe en række økonomiske og kvalitetsmæssige nøgletal balancerer.

Byttehandlen: Frihed til selvledelse – så længe målene nås

Byttehandlen er langt hen ad vejen frihed i form af selvledelse, så længe de centrale KPI’er (Key Performance Indicator) opfyldes.

Gevinsten høstes bl.a. ved, at der findes lokale løsninger på lokale behov og en ekstremt lav overheadprocent på bare otte pct. drevet af, at der er færre end 100 medarbejdere beskæftiget med ledelse og administration i en virksomhed med over 10.000 ansatte.

Forudsætningen for succes: Selvledelsen skal være reel

Spørgsmålet er, i hvilket omfang denne byttehandel kan laves i en dansk kontekst. Ud over en lang række tekniske udfordringer i forhold til bestiller-udfører-systemet, fritvalgsmodeller, prisfastsættelse osv. er det et kernespørgsmål, om vi reelt tør lave byttehandlen mellem frihed i form af selvledelse og måloverholdelse.

For det betyder i praksis, at både administrationen og det politiske niveau skal evne at holde fingrene fra driften, når den første borgerklage kommer, og at de skal modstå fristelsen til at ændre i de opstillede KPI’er, hvis der er overskud på driften eller blot behov for at omfordele penge mellem kommunens ressortområder.

Det hollandske sundhedssystem er bygget på en socialforsikringsmodel, som indkøber hjemmepleje til forsikringstagerne fra en række forskellige udbydere, hvoraf Buurtzorg er én af dem. Som det gør sig gældende med den type relationer, er der en række mål, der skal nås til en aftalt pris. Eventuelle uoverensstemmelser, der ikke kan løses i mindelighed, er et retsligt anliggende.

Denne beskyttede konstruktion gør det muligt for Buurtzorg, der opererer som en non-profit organisation med en lav omkostningsbase, at tilbyde de tilknyttede team relativt fordelagtige vilkår, så længe der blot leveres på de opstillede mål. Noget for noget, med udstrakt gensidig tillid, så længe der leveres på kvalitet, proces og økonomi.

Tør politikerne afgive kontrol og slippe Buurtzorg-modellen fri?

Brydes tilliden, altså hvis teamet f.eks. ikke længere selv kan beholde noget af gevinsten knyttet til at tilrette arbejdet på smartere måder, så forsvinder store dele af drivkraften bag de flotte resultater, Buurtzorg har opnået i Holland.

Et væsentligt spørgsmål, vi må stille os selv, er, om vi i Danmark har nok administrativ og politisk selvkontrol til, at vi reelt tør føre visionerne bag Buurtzorg-modellen ud i livet? Hvis ikke, så forsvinder meget af drivkraften i modellen – for det er altså ikke kun kaffen med borgeren, der gør det.

Læs mere

Temaside

  • Tværfaglig og selvstyrende teams

Undersøgelser i gang

  • VIVE skal understøtte afprøvning af Buurtzorg-modellen i Haderslev Kommune

  • VIVE skal understøtte Buurtzorg-afprøvning Ikast-Brande Kommune

  • VIVE rådgiver om og evaluerer Buurtzorgmodel-projekt om værdig ældrepleje i Syddjurs

  • VIVE evaluerer udviklingsprojekt om nye organiseringsformer i ældreplejen

Udgivelser

  • Rapport: Buurtzorgs model for hjemmesygepleje og hjemmepleje

  • Rapport: Forsøg med Buurtzorg-modellen i Ikast-Brande Kommune

  • Kronik: Buurtzorg-modellen er en udviklingsopgave med mange ubekendte

  • Debatindlæg: Hvis vi gør det rigtigt, kan den hollandske Buurtzorg-model blive et afsæt for varig forbedring af ældreplejen i Danmark

Læs også
  1. Nyhed

    Webinar: Traumebevidsthed i sociale indsatser til udsatte voksne

  2. Rapport

    Fem fokuspunkter er centrale i kommunernes økonomiske styring af overgangsindsatsen til unge

  3. Videnskabelig artikel

    Livet med synstab står i kontrast til idealer om aktiv aldring

  4. Nyhed

    Webinar: Kommunens møde med borgere med handicap

  5. Kronik

    Borgeren eller sygeplejersken i centrum?

  6. Rapport

    Lejre Kommune bidrager med omkring 200 millioner til udligningssystemet

  7. Nyhed

    Lægelig ledelse

  8. Nyhed

    Choice models in nordic long-term care: care managers' experiences of privilege and disadvantage among older adults

  9. Debatindlæg

    Debatindlæg: Indkvartering af flygtninge skaber nye udfordringer i udsatte boligområder

  10. Kommunetal

    Flere kommunale medarbejdere skiftede job under corona-krisen

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os