Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 2019
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse

Childhood and Adulthood Skill Acquisition - Importance for Labor Market Outcomes

Udgivelsens forfattere:

  • Kenneth Løkke Sørensen
  • Karl Fritjof Krassel
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Færdigheder er blevet målt hos de samme danskere som 15-årige og igen som 27-årige, hvor mange er ved at træde ind på arbejdsmarkedet.
Download udgivelsen Læs artiklen Childhood and Adulthood Skill Acquisition - Importance for Labor Market Outcomes her
Download udgivelsen Læs artiklen Childhood and Adulthood Skill Acquisition - Importance for Labor Market Outcomes her

Hvilken indflydelse har vores evne til at læse og tilegne os ny viden på, hvordan vi klarer os på arbejdsmarkedet? Hvad betyder vores selvtillid, vores vedholdenhed og vores tilgang til læring? Og er det afgørende, om vi tilegner os færdighederne som børn eller som voksne? Det har VIVE undersøgt.

VIVE har undersøgt, hvordan vores færdigheder påvirker, hvilket job vi har, og hvor meget vi tjener.

Undersøgelsen beskæftiger sig med vores evne til at læse og tilegne os ny viden (kognitiv færdigheder) og vores selvtillid, vedholdenhed og tilgang til læring (ikke-kognitive færdigheder). Færdighederne er blevet målt hos de samme danskere som 15-årige og igen som 27-årige, hvor mange er ved at træde ind på arbejdsmarkedet.

Undersøgelsen viser en kompleks dynamik mellem kognitive og ikke-kognitive færdigheder. Kognitive færdigheder er afgørende for både indkomst og beskæftigelse, men det er til gengæld ikke så afgørende, hvornår man erhverver færdighederne. For ikke-kognitive færdigheder er det samme mønster, når det gælder indkomst, men når det drejer sig om beskæftigelse, er ikke-kognitive færdigheder kun afgørende, hvis man havde høje kognitive færdigheder og lave ikke-kognitive færdigheder som barn.

Metode

Undersøgelsen er foretaget på baggrund af matchede PISA- og PIAAC-data og dertil knyttede registerdata. Færdighederne måles både som barn (PISA) og som voksen (PIAAC). Det er på den baggrund muligt at analysere både, om kognitive og/eller ikke-kognitive færdigheder har betydning for indkomst og beskæftigelse, samt hvilken betydning timingen af erhvervelse af de forskellige færdigheder har.

Udgivelsens forfattere

  • Kenneth Løkke SørensenKarl Fritjof Krassel

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Det Strategiske Forskningsråd
  • Samarbejdspartnere

    Kenneth Lykke Sørensen
  • Publiceret i

    Journal of Economics and Economics Education Research
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev