Childhood and Adulthood Skill Acquisition - Importance for Labor Market Outcomes
Udgivelsens forfattere:
- Kenneth Løkke Sørensen
- Karl Fritjof Krassel
- Arbejdsmarked
- Dagtilbud, skole og uddannelse Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
VIVE har undersøgt, hvordan vores færdigheder påvirker, hvilket job vi har, og hvor meget vi tjener.
Undersøgelsen beskæftiger sig med vores evne til at læse og tilegne os ny viden (kognitiv færdigheder) og vores selvtillid, vedholdenhed og tilgang til læring (ikke-kognitive færdigheder). Færdighederne er blevet målt hos de samme danskere som 15-årige og igen som 27-årige, hvor mange er ved at træde ind på arbejdsmarkedet.
Undersøgelsen viser en kompleks dynamik mellem kognitive og ikke-kognitive færdigheder. Kognitive færdigheder er afgørende for både indkomst og beskæftigelse, men det er til gengæld ikke så afgørende, hvornår man erhverver færdighederne. For ikke-kognitive færdigheder er det samme mønster, når det gælder indkomst, men når det drejer sig om beskæftigelse, er ikke-kognitive færdigheder kun afgørende, hvis man havde høje kognitive færdigheder og lave ikke-kognitive færdigheder som barn.
Metode
Undersøgelsen er foretaget på baggrund af matchede PISA- og PIAAC-data og dertil knyttede registerdata. Færdighederne måles både som barn (PISA) og som voksen (PIAAC). Det er på den baggrund muligt at analysere både, om kognitive og/eller ikke-kognitive færdigheder har betydning for indkomst og beskæftigelse, samt hvilken betydning timingen af erhvervelse af de forskellige færdigheder har.
Udgivelsens forfattere
- Kenneth Løkke SørensenKarl Fritjof Krassel
Om denne udgivelse
Finansieret af
Det Strategiske ForskningsrådSamarbejdspartnere
Kenneth Lykke SørensenPubliceret i
Journal of Economics and Economics Education Research