Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­7. september 2020

Danske forældres uddannelsesforventninger

Der er stor forskel på, hvor hjemmevant forældrene færdes i det danske uddannelsessystem. Det har betydning for børnenes uddannelsesvalg. For mens kortere uddannede forældre finder uddannelsessystemet uoverskueligt og ikke viser det store engagement i forhold til deres børns valg af uddannelse, så kender forældre med lang uddannelse systemet godt og er meget involverede i deres børns uddannelsesplaner.

Jens-Peter Thomsen , Louise Høyer Bom , Juliane Birkedal Poulsen & Carl Middelboe
Børn og unge, Familie, Social arv og mobilitet
Læs rapporten Danske forældres uddannelsesforventninger her
Der er store sociale forskelle i, hvor hjemmevant forældre færdes i det danske uddannelsessystem, og hvilke muligheder forældrene har for at involvere sig i deres børns uddannelsesplaner. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Jens-Peter Thomsen Seniorforsker, cand.scient.soc., ph.d. M: 33 48 08 35 jpt@vive.dk

Hvad er danske forældres forventninger til deres børns uddannelse? Det spørgsmål bliver besvaret i denne rapport, som bygger på 81 interview med 9.-klassesforældre med forskellige økonomiske og kulturelle baggrunde. 

Rapporten er en del af i et større studie om unges uddannelsesforventninger, som er finansieret af Lauritzen Fonden.

Undersøgelsen viser, at der er store sociale forskelle i, hvor hjemmevant forældre færdes i det danske uddannelsessystem, og hvilke muligheder forældrene har for at involvere sig i deres børns uddannelsesplaner.

Kortere uddannede forældre har færre muligheder for at involverede sig i deres børns uddannelsesvalg

Forældre med en kortere uddannelse er ofte mindre fortrolige med uddannelsessystemet og har en tilbagetrukket tilgang til børnenes valg af uddannelse. Omvendt føler forældre med en længere uddannelse sig mere på hjemmebane i uddannelsessystemet, og de har ressourcerne og den nødvendige viden til at kunne navigere i det.

Det betyder, at forældre, der har en lang uddannelse,  aktivt kan hjælpe og guide deres børn gennem systemet og på den måde involvere sig i deres uddannelsesvalg.

Forældre har forskellige syn på uddannelsers formål og værdi

Forældrene har ikke bare forskellige tilgange til uddannelsessystemet, men også forholdsvis forskellige syn på, hvad der er vigtigt i forhold til deres børns uddannelse. Forældre med en længere uddannelse ser for eksempel ofte en værdi i de dannende elementer i uddannelse, som for eksempel at uddannelsen  er personligt og social udviklende. Kortere uddannede forældre og forældre med etnisk minoritetsbaggrund, har ofte et målorienteret syn på uddannelse, hvor hovedformålet med uddannelsen er at bane vejen til et godt job. Sidst, men ikke mindst, ser primært ufaglærte forældre uddannelse som et sikkerhedsnet. De har således et nytteorienteret syn på uddannelse, hvor den primært  er et vigtigt redskab til at minimere jobusikkerhed og løs arbejdsmarkedstilknytning.

Metode

Denne rapport er nummer to i en serie af rapporter fra et stort kvalitativt studie om danske unges uddannelsesforventninger, som løber over 11 år. I studiet følger VIVE over 100 unge 9. klasse-elever fra forskellige geografiske og socioøkonomiske baggrunde frem til de er 26 år. Formålet er at kortlægge unges uddannelsesforventninger, forstå, hvordan de etableres, og undersøge, hvordan de udvikler sig, når de unge går igennem uddannelsessystemet og træder ind i voksenlivet. Første rapport udkom i juni 2019, og de følgende fire udkommer i perioden frem til 2026.

Resultaterne i rapporten bygger på kvalitative interview med 81 danske forældre med forskellige socioøkonomiske baggrunde. Forældrene er blevet spurgt om en række forhold omkring deres børns uddannelsesveje, herunder deres kendskab til uddannelsessystemet, overvejelser om uddannelser, hvad de lægger vægt på ift uddannelsesvalg, mv.

 

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Lauritzen Fonden

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 26. januar 2023 Danske unges uddannelsesforventninger
Nyhed, 25. januar 2023 Unge falder fra ungdomsuddannelser af forskellige årsager
Rapport, 23. januar 2022 Uddannelsesforventninger blandt danske unge
Nyhed, 19. januar 2022 Unge med minoritetsbaggrund er målrettede i deres valg af uddannelse
Nyhed, 7. september 2020 Kortuddannede forældre har svært ved at hjælpe deres børn gennem uddannelsessystemet
Læs også
  1. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  3. Rapport

    VIVE og EVA har gennemført et forarbejde med at udvikle en metode til at opgøre praksisnormering

  4. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  5. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  6. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  7. Rapport

    Uddannelsesbarrierer

  8. Rapport

    Nyt læringsforløb støtter unge med autisme

  9. Rapport

    Støtte fra frivillige gavner sårbare forældres trivsel, job- og uddannelsesmuligheder

  10. Nyhed

    Elevers sociale baggrund har betydning for deres valg efter uddannelsesparathedsvurderingen

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os