Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel OKT 2018
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Early school leaving by children in out-of-home care: A comparative study of three Nordic countries

Udgivelsens forfattere:

  • Mette Lausten
  • Antti Kääriälä
  • Marie Berlin
  • Heikki Hiilamo
  • Tiina Ristikari
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Sine Fiig/VIVE
Tidligere anbragte unges risiko for at stå uden kompetencegivende uddannelse er højere i Danmark end i Sverige og Finland.
Download udgivelsen Hent den videnskabelige artikel Early school leaving by children in care
Download udgivelsen Hent den videnskabelige artikel Early school leaving by children in care
  • Mette Lausten

    Seniorforsker, cand.oecon.

    33 69 77 13
    mel@vive.dk

Unge i Danmark, Finland og Sverige, der har været anbragt uden for hjemmet, har en markant højere risiko for at forlade uddannelsessystemet tidligere end ikke-udsatte unge. Det gælder især unge, der er blevet anbragt for første gang i teenageårene.

Tidligere undersøgelser har vist, at børn og unge, der har været anbragt uden for hjemmet, står over for betydelige høje risici for at ryge tidligt ud af uddannelsessystemet. Denne undersøgelse supplerer den eksisterende viden på området med komparative analyser af sammenhængen mellem anbringelse og manglende uddannelse efter gymnasieniveau i tre nordiske lande, Danmark, Finland og Sverige. I undersøgelsen er anvendt data fra nationale registre for den fulde fødselskohorte af børn født i 1987, som vi har fulgt til 23-års alderen. Resultaterne viser som forventet, at unge, der har været anbragt uden for hjemmet, har en markant højere risiko for at forlade uddannelsessystemet tidligt end ikke-udsatte unge. Tidligere anbragte unge havde 23 til 30 procentpoint højere sandsynlighed for ikke at have nogen uddannelse ud over gymnasieniveau end den generelle befolkning. De, der blev anbragt for første gang i teenageårene, havde den største risiko for at forlade uddannelsessystemet tidligt. Frafaldet blandt tidligere anbragte er ens i Finland og Sverige, mens risiko for frafald var højere i Danmark.

Risiko for manglende uddannelse er højere i Danmark

Unge i Danmark, Finland og Sverige, der har været anbragt uden for hjemmet, har en markant højere risiko for at forlade uddannelsessystemet tidligere end ikke-udsatte unge. Det gælder især unge, der er blevet anbragt for første gang i teenageårene. Tidligere anbragte unges risiko for at stå uden kompetencegivende uddannelse er højere i Danmark end i Sverige og Finland.

Behov for støtte og hjælp til fastholdelse

Mange tidligere anbragte har behov for støtte og fastholdelse i uddannelsessystemet, også efter de er fyldt 18 år. Anbefalingerne går på udvikling af effektive interventioner, der kan øge opnåelse af højere uddannelsesniveau blandt tidligere anbragte.

 

Udgivelsens forfattere

  • Mette LaustenAntti KääriäläMarie BerlinHeikki HiilamoTiina Ristikari

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Children and Youth Services Review
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev