Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­18. august 2015

Effekter af klasseledelse på elevers læring og trivsel

Maria Keilow , Mette Friis-Hansen , Rune Kristensen & Anders Holm
Effekt, Voksen- og efteruddannelse, Uddannelse, Folkeskole
Download udgivelsen
Hvilken indflydelse på indskolingselevers faglige præstationer og trivsel har det, hvis læreren bliver efteruddannet i anerkendende klasseledelse? Det har SFI undersøgt med et studie, der involverer 1.296 elever og 58 lærere fra 24 skoler i hovedstadsområdet. Og det har en signifikant positiv effekt, viser undersøgelsen. Blandt de positive effekter kan nævnes en forbedret koncentrationsevne og en forbedring af læsefærdighederne. Det første kan især ses hos pigerne, mens drengene generelt bliver bedre læsere, når læreren har taget et kursus i anerkendende klasseledelse. Projektet er et af de første danske lodtrækningsforsøg i skolesammenhæng. De tilfældigt udvalgte lærere, der deltog i kurset i anerkendende klasseledelse, er blevet målt mod en gruppe lærere, der ikke deltog i kurset. Undersøgelsen er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd og gennemført under Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  2. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

  3. Rapport

    Mange voksne har stadig svært ved at læse og regne

  4. Nyhed

    Promoting interactive skills and mind-mindedness among early childcare professionals: study protocol for a randomized wait-list controlled trial comparing the Circle of Security approach with care as usual in center-based childcare (the SECURE project)

  5. Rapport

    Hvad kan hjælpe SOSU-elever til at lykkes med uddannelsen?

  6. Rapport

    Sådan bygger vi videre på coronanedlukningernes virtuelle patientkonsultationer

  7. Rapport

    Praktiserende læger har positivt udbytte af kvalitetsklynger

  8. Undersøgelse i gang

    VIVE undersøger normeringer i de danske fritidstilbud

  9. Rapport

    Middelfart lykkes langt hen ad vejen med inkluderende læringsmiljøer

  10. Nyhed

    Gå hjem-møde: Betydningen af normering og gruppestørrelse i dagtilbud

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os