Hvilken indflydelse på indskolingselevers faglige præstationer og trivsel har det, hvis læreren bliver efteruddannet i anerkendende klasseledelse? Det har SFI undersøgt med et studie, der involverer 1.296 elever og 58 lærere fra 24 skoler i hovedstadsområdet. Og det har en signifikant positiv effekt, viser undersøgelsen. Blandt de positive effekter kan nævnes en forbedret koncentrationsevne og en forbedring af læsefærdighederne. Det første kan især ses hos pigerne, mens drengene generelt bliver bedre læsere, når læreren har taget et kursus i anerkendende klasseledelse. Projektet er et af de første danske lodtrækningsforsøg i skolesammenhæng. De tilfældigt udvalgte lærere, der deltog i kurset i anerkendende klasseledelse, er blevet målt mod en gruppe lærere, der ikke deltog i kurset. Undersøgelsen er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd og gennemført under Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet.
Om denne udgivelse
Udgiver:
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd