Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 6. DEC 2017
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Effektmåling af ”Sikker Trafik Live” – delrapport 1

En undervisningsindsats til folkeskoler

Udgivelsens forfattere:

  • Helle Hansen
  • Tróndur Møller Sandoy
  • Christian Li Kristensen
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Det rykker ved store skoleelevers holdning til og viden om trafiksikkerhed, når de møder en Sikker Trafik LIVE-ambassadør – dvs. en person, der selv har været involveret i en trafikulykke, og som kommer ud på skolen og fortæller om ulykken og tiden før og efter. Elevernes egen adfærd i trafikken er det dog sværere at påvirke. Det viser en ny effektmåling af Rådet for Sikker Trafiks foredragstilbud.

Baggrund

Trafikulykker er en af de hyppigste dødsårsager blandt unge under 25 år, og i omkring hver femte alvorlige ulykke er en 15-24-årig involveret.

For at bryde denne statistik tilbyder Rådet for Sikker Trafik i samarbejde med TrygFonden undervisningsindsatsen ”Sikker Trafik LIVE”, der er et foredrag på skoler med en LIVE-ambassadør, der selv er kommet til skade i en ulykke. Formålet er at få de unge til at involvere sig og reflektere over deres valg i trafikken.

Metode

Denne rapport præsenterer en effektmåling af ”Sikker Trafik LIVE”. Målingen er foretaget på 93 folkeskoler, der er blevet rekrutteret til at deltage i undersøgelsen og herefter randomiseret til at få besøg af en LIVE-ambassadør enten i efteråret 2016 eller i foråret 2017. Data er indsamlet via et elektronisk spørgeskema i perioden august-september 2016 og igen i januar 2017, inden kontrolgruppen fik deres LIVE-besøg.

Resultater

Målingen er bygget op omkring tre overordnede temaer: viden, holdninger og adfærd. Samlet set finder den positive effekter af Sikker Trafik LIVE, særligt i forhold til elevernes viden om og holdning til trafiksikkerhed, hvor færre synes det er okay, at køre uden sele og køre for stærkt. Ligeledes er der flere unge i indsatsgruppen, der beder andre om at tage sele på. Samtidig viser målingen, at man med fordel kunne have mere fokus på de unges adfærd i trafikken, særligt på cyklen, da mange unge stadig bruger deres mobil, mens de cykler.

Udgivelsens forfattere

  • Helle HansenTróndur Møller SandoyChristian Li Kristensen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev